Gå till innehållet

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Puls

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier.

Two Sides är en global organisation vars arbete går ut på att hjälpa tryckerier och pappersleverantörer att förklara för slutkunden alla fördelar med tryckt kommunikation. Man jobbar med att sprida faktabaserad information om papprets miljöpåverkan, snarare än att den allmänna opinionen ska baseras på magkänsla och gissningar. Det här sker bland annat genom produktblad, filmer och broschyren ”Myter och fakta om papper och tryck”.

Läs också: 335 företag tar bort vilseledande påståenden om papper och tryck – Norden inget undantag

För två år sedan inledde Two Sides en nysatsning på sin nordiska verksamhet genom ett samarbete med nätverket Grafkom, och har sedan dess arbetet hårt med att uppdatera, översätta och anpassa marknadsmaterialet för den nordiska marknaden.

Nordiska partners

Nu har man också börjat ta in Nordiska partners som gör att man får hjälp att fortsätta sitt arbete samtidigt som partners får tillgång till mer faktabaserat marknadsföringsmaterial.

Projektet finansieras med en bas från pappersindustrin samtidigt som det alltså finns lokala partners i respektive region. Ett av flera nordiska tryckerier som tidigt hoppade på tåget var Billes i Göteborg och totalt är det nu elva svenska och norska tryckerier och leverantörer som gått med i projektet.

Nordiska partners ärBilles, IT Grafiska, Danagårdlitho, 07 Media, Merkur Grafisk, HBO, Kai Hansen TrykkeriPapyrus, Grafiska Företagen och Estonian Printing Federation.

”Bra att Two Sides hjälper vår bransch att framhäva trycksakers styrkor”

I en intervju med Two Sides Nordics berättar Niklas Bille om Billes miljöarbete och varför man är med i Two Sides.

Hur kommer det sig att ni valde att bli partner till Two Sides?

– Vi tycker ju självklart att det är väldigt bra att Two Sides hjälper vår bransch att framhäva trycksakers styrkor i konkurrens med tex digitala medier.
Och sprida kunskap kring myter och annat som innebär att vissa kanske anser trycksaker som icke miljövänliga. Vi tycker Two Sides är väldigt seriösa i det arbete man gör inom dessa områden.

Vilka miljöåtgärder gör Billes förutom att vara medlem i Two Sides?

– Vi har varit svanen-licensierade sedan mitten av 1990-talet. Vi är ett Klimatneutralt bolag sedan 2011, och har minskat våra CO2-utsläpp till en femtedel 2019 mot 2010, från 286 ton till 48 ton. Vi jobbar löpande med att förbättra oss inom alla områden som innebär miljöpåverkan i vår verksamhet, berättar Niklas Bille för Two Sides.

Kraftigt ökat intresse för klimatneutralitet i trycksaksframställning

I intervjun nämner Niklas Bille även att han det senaste året sett ett kraftigt ökat intresse för klimatneutralitet i trycksaksframställning och distribution av trycksaker. Något han menar går helt i led med det miljöuppvaknande som skett i samhället som stort. Han ser det därför som en väldigt viktig konkurrensfaktor för grafiska producenter och något som kommer bli ännu viktigare framöver.

Mer om Two Sides arbete kan du läsa här.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll