Kontorsvaruhus köper byrå med eget tryckeri
Målet är att kunna hjälpa kunderna med helhetslösningar inom marknadsföring.
Kontorab med bas i Norrköping och butiker runt om i Sverige förvärvar marknadsbolaget Seombris Marketing som jobbar i gränslandet mellan byrå och produktmediabolag och har eget tryckeri.
Kontorab jobbar redan idag med försäljning av trycksaker genom samarbeten med tryckerier och man har bland annat en webshop i samarbete med Addbrand på webtoprint.se.
– Genom förvärvet av Seombris har vi också införskaat ett eget komplett tryckeri där vi tillhandahåller brodyr, transfer -, digitalt- och direkttryck. Det egna tryckeriet ger oss en oslagbar möjlighet att leverera förädlade produkter i små kvantiteter med snabba leveranser, säger Kontorabs vd Johannes Carinci.
Tanken är att ”fylla luckan mellan det renodlade promotionföretaget och reklambyrån” genom att ha ett eget tryckeri och grafiker, för att skapa en helhetslösning för kunden, uppger man i ett pressmeddelande.
Kontorab omsatte under 2017 230 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 14 miljoner kronor. Seombris startade sin verksamhet 2012 och förra året omsatte man 20,5 miljoner med ett rörelseresultat på 0,9 miljoner kronor.
– Utöver vår 40-åriga erfarenhet av leveranser utav förbrukningsartiklar till företag, vill vi nu göra vår kunds vardag ännu enklare och mer lönsam genom att utveckla och sälja rätt lösningar och produkter även inom prolering och marknadsföring.
Hela upplägget ska lanseras ”i full skala” hos Kontorab under hösten 2018.