Konsumtionen av böcker ökar – förlagens försäljning sjunker

Konsumtionen av böcker ökar – under första halvåret 2019 med 5,1 procent – det är de digitala abonnemangstjänsterna som står för hela ökning. Antalet sålda fysiska böcker minskade med 7,6 procent.
Men intäkterna för förlagen minskar med 0,4 procent i kronor räknat trots att alltså konsumtionen ökar.
– Det är tydligt att branschen genomgår en genomgripande digitalisering. Det positiva i den senaste statistiken är att fler antal böcker konsumeras när digitala abonnemangstjänster växer. Det oroväckande är att de totala intäkterna trots det minskar, säger rapportförfattaren Erik Wikberg som är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.
De digitala abonnemangstjänsterna visar en ökning med 25,3 procent i kronor räknat. Internetbokhandeln, som i rapporten är ihopslagen med bokklubbar, minskade med 4,8 procent. Den fysiska bokhandeln minskade med 5,1 procent och bokförsäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 9,1 procent.
Format
I kronor räknat utvecklades de fysiska formaten så här:
- Inbundna böcker minskade med 5,6 procent
- Pocketböcker minskade med 6,7 procent
- Övriga format minskade med 5,3 procent
Trendbrott inom barn- och ungdomsböcker
Försäljningen av barn- och ungdomsböcker minskade med 4,8 procent räknat i kronor. Detta är ett trendbrott eftersom barnboksförsäljningen stadigt har ökat sedan 2013.
Bakom siffrorna står Svenska Förläggareföreningen och Svenska Bokhandlareföreningen.