Kepa Tryck i Kävlinge tre mil norr om Malmö har haft en stadig tillväxt de senaste fem åren med en bas i offsettrycket. Den digitala utvecklingen i bolaget började med en liten digitalpress och nu har man tagit ytterligare ett steg genom att investera i Sveriges första Xerox Versant.
Denna artikel är skriven av Primotek och publiceras som en del av projektet ”Öppet innehåll”.
Samtidigt tar man in en marknadsportal för att öka servicegraden och automatisera delar av prepress- och originalarbetet. Tillsammans ska den nya pressen och mjukvaran integreras med offsettrycket och skapa ett kraftigt effektiviserat arbetsflöde som ger tillväxt och högre lönsamhet.
– Vi har länge slagit i taket på prepress och istället för att anställa ytterligare en person valde vi automatiseringsvägen, berättar Daniel Paulsson som är vd på Kepa sedan 2010.
Kepa är ett klassiskt tryckeri med prepress, offset och digitaltryck. Med tio anställda omsatte man förra året 14 miljoner kronor och tillväxt är en viktig del i strategin.
– Effektivisering och ökad tillväxt förbättrar kassaflödet och är för oss viktiga komponenter för att skapa ett hållbart företagande, säger Daniel.
Man satsar på att vara det personliga företaget som hela tiden är nära kunden.
– Vi ska vara den där bra leverantören som hjälper till och som man kan lita på. Man ska aldrig tacka nej för man vet aldrig var kunden är om ett par år. Alla jobb är inte lika lönsamma men vi är ett fullserviceföretag som ser till helheten, säger Per Säther som sedan ett par år jobbar med försäljning och kundutveckling.
Per Säther är försäljningsansvarig på Kepa Tryck och står här vid den nya digitalpressen med Daniel Paulsson vd på KepaTryck och John Andersson från Primotek.
Först i Sverige med Xerox nya digitalpress
Det var dags att byta ut den tidigare digitalpressen och man letade efter en maskin som kunde öka effektiviteten och kvalitén ordentligt. För Kepa var en av de viktigaste aspekterna att det utan problem skulle gå att flytta jobb mellan offset och digitalt.
– Det är precis det här marknaden vill ha – att vi ska kunna välja rätt metod som gynnar kunden och oss bäst. Allt oftare är leveranstiderna så korta att vi inte kan välja offset, då är det här perfekt, berättar Daniel.
Maskinen i sig är kraftigt automatiserad vad gäller färgkalibrering, registrering och tryckkvalitet. Belastningen på operatörerna minskar och det blir mer tid att producera jobb.
– Det skapar kanske en tredjedel mer produktionstid i maskinen, berättar Per Säther
Alla investeringar som Kepa gör är på maximalt tre till fyra år.
– Man vet hur marknaden ser ut idag, men aldrig hur den reagerar på några års sikt. Många har fallit på att ta långa investeringscykler, tror Daniel.
Marknadsportalen är nästa rekrytering
Med marknadsportalen HaiKom från Primotek ska beställningar och det interna flödet automatiseras kraftigt. Den lilla prepressavdelnignen med två personer har länge gått på knäna och det nya arbetssättet ska skapa en balans mellan det som kräver manuell hantering och det som kan flöda direkt in i pressarna.
– För att vi ska överleva måste vi bli mer effektiva. När man nu kan lägga ihop olika jobb som går gemensamt så är det som musik, det ska bli riktigt skönt, säger både Daniel och Per.
Snabbhet blir allt viktigare för att kunna konkurrera och då är det viktigt för Kepa att allt större del av jobben går genom en automatiserad process.
Daniel Paulsson tog 2010 över som vd efter sin far och har sedan dess drivit utvecklingen allt snabbare.
– Kraven på kortare leveranstider ökar hela tiden och för oss får det gärna gå ännu snabbare. Det är en av de saker vi kan konkurrera med och då är automatiseringen ett steg vi måste ta.
Daniel Paulsson tog över som vd för Kepa Tryck 2010. Nu har man nyligen investerat i en ny digital tryckpress från Xerox och marknadsportalen HaiKom. Båda är levererade av Primotek. John Andersson är Primoteks representant i södra Sverige.
Utveckling i nätverk
Kepa Tryck har ett brett erbjudande och mycket av tjänsterna gör man i samarbete med partner i branschen. Man ser även sina leverantörer som en del i företagets utveckling och det är alltid viktigt att samarbetet fungerar.
För Kepa handlar allt om kommunikation och man vill att de man jobbar med ska hjälpa dem på den resan. Man ser både Primotek och Xerox som en del av företagets nätverk.
– Vi måste hjälpa kunden att kommunicera med sina kunder mer effektivt och vi har stora förväntningar på att det nya samarbetet med Primotek ska hjälpa oss i det arbetet, säger Daniel.
Men det finns andra saker som man också kommer att satsa på fram över. Bland annat planerar man att bygga ut 500 kvadratmeter för lager och distributionstjänster. Även detta för att säkerställa en fortsatt tillväxt och för att bli ännu bättre på att hjälpa kunderna att kommunicera med sina kunder.
Denna artikel är skriven av Primotek och publiceras som en del av projektet ”Öppet innehåll”.