Gå till innehållet

Kartongbolaget satsar stort med nya tryckpressar och utbyggnad

✔️Investerar nytt i både offset- och digitaltryck ✔️Bygger ut fastigheten och automatiserar ✔️Taktar på 140 miljoner i omsättning

Puls

Kartongbolaget i Helsingborg säljer och producerar förpackningar som aldrig förr och kunderna blir fler. Förpackningsföretaget har växt över 100 procent på fem år, vilket Branschkoll rapporterade tidigare i år.

När det är dags att offentliggöra bokslutet som stängde i april i år så ökar omsättningen till 116 miljoner kronor. Och försäljningskurvan fortsätter stiga, 25-30 procent upp innevarande verksamhetsår:

– Nu taktar vi på 140 miljoner kronor, säger Joakim Johansson, vd i tredje generation efter sin mamma och innan dess hans morfar som grundade företaget.

Familjeföretaget som trycker och konverterar olika kartongkvaliteter till förpackningar firar 80-årsjubileum i år. Det är också ett investeringsår för företaget, som rustar för att möta den ökade efterfrågan och framtida förväntade tillväxten med ökad tryckkapacitet.

– Vi växer som bolag och tar stora steg för att anpassa oss till de åren vi har framför oss.

Inkjet i B2-format

I ett första steg förnyar Kartongbolaget digitaltrycket med arkmatad inkjet i B2-formatet från Fujifilm. Jet Press 750S printar i fyrfärg med vattenbaserat bläck, 5400 ark i timmen, enligt tillverkaren. Med B2-pressen byter man tryckteknik och stänger ned HP Indigo 30 000-maskinen som varit företagets val under många år. Ett argument för Kartongbolagets byte är ökad tryckkapacitet. Ett annat, att man lystrat och möter det kunder efterfrågar.

– Av hållbarhets- och miljömässiga skäl stängde vi den maskinen för den klarar inte av våra kundkrav, säger Joakim Johansson och förklarar att när utbudet hela tiden blir större, måste också kapaciteten, framför allt på trycksidan öka.

Investerar i offsetpress

Även i offsettrycket har Kartongbolaget växt ur sin Heidelberg XL 106:

– Vi har mer än dubblat vår omsättning sedan vi satte in den gamla och vi kan inte få ut den mängd ark vi behöver för att förse resten av fabriken med grejer. Vi måste satsa på automation och ett bättre flöde där färre händer är inblandade. Vi behöver en maskin som är anpassad till förpackningstillverkning.

Valet blev Koenig & Bauers Rapida 106-7+LTTL FAPC ALV3 som ska installeras i mars med tryckformatet 75 x 106 centimeter, full logistik och dubbla lackverk.

– Vi kör 40 procent uv-färg i dag och vi siktar nu på att ta bort den överflödiga produktionen med två lackverk. Vi vill även ta bort PE-beläggning på baksidan – köra med två lackverk för att få en barriärfunktion som har samma egenskaper som PE med den livslängd som krävs på just de emballage vi kör på det sättet.

Offsetpressen ska ge en miljövänligare produktion med system som övervakar såväl energiförbrukning som CO2-avtrycket ner till varje enskilt ark.

– Vi jobbar mycket med hållbarhet. Det är en stor fråga i branschen. Där måste vi vara med, och vi har kommit långt i det.

25 procent på export

Han säger att Kartongbolaget vill växa med kunden oavsett om den är liten eller stor.

– Vi ska kunna vara flexibla och hjälpa kunden över hela spektrat. Det kan vi om vi börjar på digitalspåret med personifiering. Vi kan också översätta det till en större produktion med fler effekter.

I dag går 25 procent av försäljningen på export utanför Skandinavien. Målet är att öka:

– Vi tror att vi har mycket marknad kvar som vi kan göra anspråk på. Men vi ska också titta utanför Skandinavien.

Kartongbolaget lämnade Allerum 2019 och flyttade produktionen till en ny fastighet i Helsingborg. I utgången av 2025 planeras en utbyggnad då 1500 kvadratmeter produktionsyta stå klar. En mer automatiserad produktion och ett logistiksystem med självkörande truckar ska på plats.

– Vi hyr externa lokaler i dag och det är en dyr lösning att transportera gods mellan de här fastigheterna. Det har vi nu fått bygglov för så att vi kan hantera allt inhouse och ta nästa steg. Vi kommer också att certifiera oss för livsmedelshantering och anpassa fabriken efter det.

”Väldigt hårt tryck på oss”

Joakim Johansson säger att nyckeln till Kartongbolagets framgång är att de växer med sina kunder och arbetar långsiktigt och relationsskapande.

– Vi vill vara en trygg partner. I tillväxten är det inte alltid lätt att se kunderna med samma service eftersom kapaciteten blir lidande. Vi har haft väldigt hårt tryck på oss att leverera i tid där vi är nu. Det är därför vi investerar för att kunna komma tillbaks och erbjuda våra kunder exakt samma service. Det hoppas jag att alla förstår. Det är ansträngande och utmanande att växa – men jag tycker vi har klarat det bra och vi har satt en helt ny organisation på plats.

– Jag tror vi kan attrahera med vårt erbjudande, och samtidigt förvalta och växa vidare med befintliga kunder eftersom vi nu investerar som vi gör, men också attrahera nya aktörer.

Vad tänker du främst på när du blickar tillbaka på de 80 år som gått?

– Det jag tänker på är framför allt stolthet, glädje och att förvalta det här vidare. Tanken är att företaget ska finnas i 80 år till. Vi har inga andra planer, säger han och berättar att en fjärde generation har uttryckt intresse att driva bolaget vidare, något de är väldigt glada för.

– Vi ska få detta bolaget att växa och vi ska stå för våra värden. Bejaka vår kultur och erbjuda marknaden den närhet, glädje och kommunikation som vi kan tillföra. Och det tror vi att vi kan göra som ett familjeägt bolag trots att marknaden konsolideras, säger Joakim Johansson.

Mer i ämnet: Packaging

Senaste från Branschkoll