Gå till innehållet

Kartongbolaget har växt över 100 procent på fem år

Etikettgruppens vårmöte inleddes med ett studiebesök hos Kartongbolaget på Långeberga industriområde dit företaget flyttade 2019.

Inspiration

Förpackningsföretaget grundades 1944 av Stig Björk och var från början en tillverkare av bland annat stansverktyg. Sedan decennier tillbaka är det produktion av kartongförpackningar som gäller, under ledning av Joakim Johansson, vd och barnbarn till Stig. Företaget firar 80 år i år.

Kartongbolagets Mattias Wikander och Viktoria Holmberg höll en dragning för Etikettgruppen om företagets historia och flödet med 43 anställda. På företaget arbetas det i treskift i ett produktionsflöde med konstruktion, prepress, tryckning, limning och stansning för att producera tråg och förpackningar.

Skräddarsydda förpackningar

Kartongbolaget trycker både offset och digitalt och runt 2 500 kundjobb hinns med per år. Det handlar om kundunika och ibland förädlade förpackningar, i serier mellan 1 och 10 000 000 stycken tack vare att de kan välja mellan analogt och digitalt tryck.

Utveckling av beställningsportaler är en viktig del och har varit framgångsrikt. Kunderna befinner sig i olika branscher: hälsa och medicin, mat och dryck, industriprodukter och kosmetika med mera. Kartongförpackningar till babyprodukter genererar den största försäljningen.

Mattias Wikander på Kartongbolaget berättade för Etikettgruppen om företagets tillväxtresa.

Kartongbolaget med april som brutet räkenskapsår har gått från att 2017 omsätta 54,5 miljoner kronor till att fem år senare ha växt till 110 miljoner kronor i omsättning.

– VI har en god utveckling i bolaget – mycket jobb, berättade Mattias Wikander för Etikettgruppen.

För att säkra såväl återväxt och kompetens i företaget samarbetar Kartongbolaget med skolorna Brobygrafiska och Agnesfrids gymnasium i Malmö. Företaget har också en print academy in-house för att kunna internutbilda morgondagens personal och tryckare.

Mer i ämnet: Packaging

Senaste från Branschkoll