Joakim Rutgersson om återkomsten till en förändrad bransch
För ett år sedan tog han över som landschef för Spandex i Sverige. Och sju år borta från grafiska branschen har gett Joakim Rutgersson en helt ny syn på en förändrad marknad.

Joakim Rutgersson, ansvarig för Spandex i Sverige, på den grafiska mässan i september.
2015 lämnade Joakim Rutgersson jobbet som marknadschef på Arkitektkopia. 2022 klev han på som landschef för Spandex i Sverige och nu har han spenderat det senaste året med att inhämta kunskap, skapa relationer med nya leverantörer och kunder samt lära känna sin organisation på 65 personer.
– Jag är en av 18 landschefer i företaget, vilket är en av våra största styrkor. Vi har en stark förhandlingsposition med leverantörer, och våra system är mycket effektiva, säger Joakim.
Ett brett sortiment som möter marknadens behov
Med över 200 varumärken och en rad olika maskiner erbjuder Spandex en helhetslösning för sina kunder.
– Vi är en ’one-stop-shop’ där man kan köpa allt.
Det inkluderar svenskproducerade och miljöcertifierade material som Re-board och återvunna material som aluminium till ett brett utbud av folier och förbrukningsvaror, samt maskiner som kompletterar helheten.
– Det är ett sätt att skapa en helhetsaffär med kunden, vilket stärker vår position på marknaden, säger han.
Man har både sitt egna varumärke Image Perfect men också många välkända namn som 3M, Arlon, Orafol och Avery Dennison.
Satsning på DTF
Printrar från HP, Fujifilm och Mutouu finns i maskinsortimentet.
Som en ny satsning detta år har Spandex introducerat DTF (Direct to Film) från Epta, en stor leverantör av screen-färg til Spandex.
Produkten riktar sig mot större aktörer inom screentryck som önskar göra mindre textiltrycksserier, och redan nu har tre installationer genomförts.
Satsning på miljövänliga material och förbrukningsvaror
En av de mest påtagliga förändringarna är fokus på hållbarhet. Spandex har nyligen utsett en global chef för miljöfrågor, vilket ger dem möjlighet att ställa högre krav på sina leverantörer.
Företaget har också märkt att kunder ställer allt hårdare krav, inte minst gällande PVC-fria material och kortare transportsträckor.
– Det är en stark trend som vi måste anpassa oss till, även om det finns en motsägelse mellan korta transporter och prispress, enligt Joakim.
Foliering i fokus
En växande trend som Joakim lyfter fram är foliering. Han berättar att de ser en ökad efterfrågan på allt från bilfoliering till foliering av inredning och båtar.
– Det har blivit en boom inom foliering både för företag och privatpersoner. Det handlar inte bara om att ändra färg på bilen, utan också om skydd och underhåll.
Förutom att fokusera på foliering av bilar satsar Spandex även på inredningssegmentet, där de erbjuder foliering av väggar och möbler samt solfilm, ett område de ser som särskilt lovande med tanke på dess potential att minska energikostnader.
Dessutom ser han möjligheter i renovering av inredning och båtar med folier, vilket ligger i linje med en ökad medvetenhet kring hållbarhet.
– Att renovera istället för att byta ut helt är kopplat till den pågående miljötrenden.
Spandex satsar nu extra på detta område med utökad personal.
Utmaningar och möjligheter i en föränderlig marknad
Rutgersson nämner att den ekonomiska situationen påverkar alla, men ser att mindre kunder ofta klarar sig bättre än de stora.
– Retail förändras i en lågkonjunktur, och det påverkar också oss. Vi måste alla hitta nya projekt i andra branscher.