Gå till innehållet

JCDecaux mot klimatneutralitet – men långt från först

Puls

Kommentar: JCDecaux hävdar i ett pressmeddelande att man är det ”enda företag i branschen” som börjat med att klimatkompensera sin verksamhet. Det kanske är sant om man bara tittar på utomhusreklamföretag men i kommunikationsbranschen finns flera andra aktörer som sedan länge jobbar med att kompensera för sina genererade ”utsläpp”.

Aktörer som redan jobbar med klimatkompensering i kommunikationsbranschen är bland annat Nordic Morning med Edita, Citat och JG Communication, Elanders, Big Image, Billes, Mittmedia med flera.

Även om JCDecaux nu slår sig lite väl kraftigt för bröstet är detta så klart ett bra steg som tas när man nu synliggör sitt miljöarbete.

Under hösten 2013 räknar man med att ha kompenserat hela företaget enligt ett pressmeddelande. Under 2012 genererade verksamheten 652 ton koldioxid och kompenseringen går till ett vattenreningsprojekt i Afrika.

– Vårt mål är att bli ett helt klimatneutralt företag. Vi kompenserar under våren 2013 för 652 ton koldioxid, vilket avser våra utsläpp under 2012. En utredning pågår som bäst för hur vi når målet i framtiden, säger Per Duvner, som är miljöchef på JCDecaux.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll