Gå till innehållet

Jätten som tog på sig ett par arbetsbyxor

Historien om ett stort bolag som på kort tid förvärvat sju aktörer inom segmentet profil- och arbetskläder – och man har för avsikt att fortsätta med fler förvärv.

Puls

Den som hängt med har nog redan en föraning om vilket bolag det handlar om, nämligen Ahlsell. Under 2017 förvärvade bolaget inte färre än sex aktörer inom segmentet profil- och arbetskläder, fyra av dessa sex aktörer är dessutom verksamma inom produktmedia som inte är kläder. Vidare så gjorde bolaget ytterligare ett förvärv i början av 2018, även detta företag verksamt inom produktmedia utöver kläder och arbetskläder.

Fem av dessa totalt sju förvärv gjordes under en tremånadersperiod, från november 2017 till januari 2018.

Förvärvade bolag i kronologisk ordning

Bolagen Ahlsell har förvärvat har en gemensam omsättning av 584 miljoner kronor.

  • G-Ess Yrkeskläder AB – 117,5 miljoner kronor i omsättning 2016. Bolaget har fyra butiker i Stockholmsområdet och är förutom profil- och arbetskläder också verksamma inom ”giveaways och presentreklam” via samarbeten med bland annat Bregmos och Sagaform, enligt befintliga kataloger. G-Ess Yrkesläder förvärvades i februari 2017 och drivar fortsatt varumärket under egen regi. (Källa: Ahlsell).
  • Svensk Industri & Kommunservice AB (SIKAB) – 55,2 miljoner kronor i omsättning 2016. Bolaget bedriver försäljning av profil- och arbetskläder, främst via webbshop, huvudkontoret är beläget på Hisings Backa. SIKAB förvärvades i april 2017, SIKABs varumärke behålls men inköp, logistik och administration integreras. (Källa: pressmeddelande).
  • Gehås – Westprodukter AB – 15 miljoner kronor i omsättning 2016.  Bolaget bedriver försäljning av profil- och arbetskläder samt ytterligare produktmedia, har två butiker i Årjäng och Arvika. Annan produktmedia säljs bland annat via samarbeten med Bregmos, Axel & Morin samt Plastprint, enligt listade leverantörer. I och med uppköpet som skedde i november 2017,  så ”integrerades” Gehås verksamhet i Ahlsellkoncernen (Källa: pressmeddelande).
  • Jobline Umeå AB  – 26 miljoner kronor i omsättning 2016. Från sin butik i Umeå och via webben, så säljer de förutom profil- och arbetskläder även annan produktmedia, via samarbeten med bland annat Vinga, Tings och Orrefors. Jobline förvärvades i November 2017. (Källa: pressmeddelande).
  • Bekken & Strøm AS – 330 miljoner kronor i omsättning 2016. I Norge förvärvade man Bekken & Strøm som förutom att bedriva konfektionsförsäljning också har ett av landets största tryckerier när det kommer till profil- och arbetskläder, Branschkoll Promotion skrev om affären i vintras. Bolaget som har cirka 160 anställda förvärvades i december 2017 och varumärket kommer fortsätta drivas under egen regi. (Källa: pressmeddelande).
  • Safe Workwear Sweden AB – 24,2 miljoner kronor i omsättning 2017. Bedriver försäljning av profil-och arbetskläder via webb och butiker i Stockholm och Strängnäs. Förvärvet genomfördes i december 2017. (Källa: pressmeddelande).
  • Hmk i Västerås AB – 16,5 miljoner kronor i omsättning 2017. Det senaste (för oss) branschrelaterade förvärvet Ahlsell gjorde var alltså HMK, som bedriver försäljning av profil- och arbetskläder, via webb och butik i Västerås. Förvärvet genomfördes i januari 2018. (Källa: pressmeddelande).

Så här ser Ahlsell på sina förvärv och på framtiden

Branschkoll Promotion har varit i kontakt med Ahlsell för att höra hur de ser på det senaste årets förvärv och på framtiden.

På frågan hur det kommer sig att Ahlsell på kort tid gjort flera förvärv av företag verksamma inom arbetskläder så svarar Ahlsells chef för extern kommunikation Karin Larsson såhär:
– Att vi på kort tid lyckats med flera förvärv inom personlig skyddsutrustning beror delvis på att det är ett attraktivt produktsegment; alla våra kunder behöver kläder och skydd – och delvis på att just dessa bolag varit till salu till rätt pris vid denna tidpunkt.

Flera av de aktörer ni förvärvat är också delvis verksamma inom produktmedia som inte är kläder, exempelvis give aways och liknande produkter. Är detta medvetet och är det en marknad ni ser potential i?
– Vi söker förvärv inom alla produktområden, men målet med de förvärv du nämnt ovan handlar mest om att vi vill kunna erbjuda våra kunder arbetskläder och skydd, berättar Karin.

Karin får slutligen frågan om hur de ser på framtiden, om det är färdigshoppat för nu eller om de kommer fortsätta:
– Det står högt på agendan. Vi kommer att fortsätta att leta efter fina bolag inom alla produktsegment, även inom arbetskläder och skydd framöver.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll