Gå till innehållet

IRM höjer prognosen

Puls

IRM höjer nu sin prognos över reklaminvesteringarna för 2014 till en ökning på 2,4 procent. Tidigare prognos låg på en ökning med 1,7 procent jämfört med 2013. För 2015 är prognosen oförändrad, reklaminvesteringarna förväntas då öka med 1,9 procent jämfört med 2014.

Totalt förväntas reklammarknaden omsätta knappt 32,2 miljarder kronor under 2014.

Under det första halvåret 2014 var tillväxten på reklammarknaden 2,1 procent relativt det första halvåret 2013. Med draghjälp av riksdagsvalet har marknaden nu fått ytterligare luft under vingarna och IRM:s prognos indikerar att det tredje kvartalet blir årets bästa.

Microsoft Word – Pressmeddelande septemberprognos 2014-2015

Totala reklaminvesteringar på svenska mediemarknaden 2009 2015

IRM-sep_prognos_14

Källa: IRM. Utfall 2009 – 2013, prognos 2014 – 2015. Procentuell förändring, löpande priser.

– Det ser ut att gå mot ett riktigt bra år för bland annat display, webb-TV, sökordsmarknadsföring, radio och utomhus. Samtliga dessa kategorier överträffar förväntningarna under 2014, kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM.

 

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll