Gå till innehållet

IRM: Den Nordiska reklammarknaden stannar upp

Puls

Under det första halvåret 2012 uppvisade den Nordiska reklammarknaden ett tapp på 1 procent jämfört med motsvarande period 2011 i fast valutakurs. Den norska reklammarknaden uppvisade en svag tillväxt på nära 1 procent medan marknaderna i Sverige, Danmark och Finland alla uppvisade en negativ utveckling under perioden.

Under perioden stärktes dock de skandinaviska valutorna varför, i euro räknat, den nordiska reklammarknaden växte något. Total omsatte den 4,8 miljarder euro under det första halvåret 2012.

– Det tuffare reklamläget vi ser under början av 2012 kommer att hålla i sig för samtliga Nordiska marknader även under resten av året, säger IRM i ett pressmeddelande. Men trots det oroliga läget i världsekonomin är de Nordiska reklammarknaderna relativt välmående.

Reklaminvesteringarna per invånare under perioden.

  • Norge: 259 euro per invånare
  • Sverige: 189 euro per invånare
  • Danmark: 180 euro per invånare
  • Finland: 139 euro per invånare

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll