Gå till innehållet

Intervju: Peter Veres om Justnu-koncernens bokslut för 2023

✔️Satsar stort på profilprodukter ✔️Justnu är fortsatt lönsamt ✔️Printer bygger för att bli framtidens grafiska e-handel

Bokslut

Justnu och Printer, som ingår i Brover-koncernen, har skrivit bokslut för 2023. Man tappade omsättning i båda bolagen och totalt gjorde man ett minusresultat på koncernnivå. Justnu gick bäst och gjorde ett rörelseresultat på 4,1 (9,3) miljoner kronor vilket gav en marginal på 5,4 (11,5) procent.

Under året har man satsat stort på försäljning av produktmedia och textil och man har byggt om sina enheter runt om i landet för att visa upp dessa tjänster på ett bra sätt för besökande kunder. Även en maskininvestering har gjorts för att trycka på dessa produkter.

– Textil- och profilsatsningen inom Justnu går vidare enligt plan och börjar nu ge en snabbare utväxling. I detta skede har vi valt att utrusta ett fåtal av våra enheter med maskiner som är anpassade för textil- respektive profilproduktion, säger Peter Veres till Branschkoll.

Om efterfrågan fortsätter i samma takt så är det sannolikt att man framöver kommer kunna producera både profil och textil på samtliga Justnu-enheter:

– Maskinutveckling inom detta område går mycket snabbt just nu och målsättningen är att ett Justnu ska vara en one-stop-shop där kunden kan få vad den vill med sin ”logga på”. Vi kommer aldrig producera allt inhouse, det är de små och snabba jobben som är vår specialitet, men både textil och profil görs nu allt mer inhouse hos oss.

Printer bygger för framtiden

Bolaget Printer som man förvärvade för ett antal år sedan backar i omsättning och gör en förlust under året på -1,3 miljoner kronor. Printer jobbar framför allt med försäljning av tryck- och profilprodukter på nätet och har under året implementerat ett nytt affärssystem och lanserat en ny webbsajt. 

– Printer har under 2023 tagit stora kostnader för implementering och utveckling av ny hemsida och affärssystem med mera. Även satsningar på personal inom digitalisering har tyngt bokslutet under året. Avkastningen för dessa investeringar kommer nu under 2024 och i synnerhet framåt, säger Peter Veres.

Satsningen på Finland som man inledde under året sägs utvecklas ”mycket positivt” under inledningen av 2024.

– Vi ser positivt på framtiden och fortsätter arbeta mot att Printer ska vara den ledande svenska e-handelsplattformen inom den grafiska branschen.

Calligraphen sugs upp av Justnu och Printer

Kortproducenten Calligraphen som man förvärvade 2019 har senaste året blivit en del av Justnu och Printer.

– De huvudsakliga delarna av Calligraphens verksamhet fortgår men har delats upp mellan Justnu (privatkunder) och Printer (företagskunder). På detta sätt har vi kunnat effektivisera organisationen och dra nytta av de inarbetade försäljningskanaler som finns sedan tidigare.

Uppskjutna skatter och framtida tillväxt

Under pandemin utnyttjade bolagen i koncernen möjligheterna att skjuta upp betalning av skatter.

– Pandemin slog hårt mot hela vår bransch, svåra år för många. Alltid trist när icke marknadsrelaterade krafter får påverka en fungerade marknad, hela världen lider just nu av dessa konsekvenser. Men vi har god lönsamhet och starkt kassaflöde, vi följer och betalar våra uppskjutna skatter i enlighet med Skatteverkets instruktioner.

Man skriver i sitt bokslut att den mer stabila ekonomiska situationen tillsammans med de besparingar man gjort på personalsidan gör att man ser positivt på 2024. Man tittar också framåt på ny tillväxt.

– Inom Justnu fortsätter vi alltid att titta på förvärv av lokala aktörer. Den stora skillnaden sker just nu inom den organiska tillväxten och förändringsresan där våra enheter går mot att bli en one-stop-shop på den lokala marknaden.

Här spelar satsningen på profilprodukter en viktig roll.

– Idag har till exempel alla Justnu en ”mini-shop” inhouse, där kunderna kan botanisera bland profil- och textilprodukter. Kunderna vill ha allt mindre upplagor och de vill ha leverans igår – att kunna få 100 pennor, 20 kepsar, 20 broschyrer, 10 tygpåsar och 2 rollups levererat på någon dag eller kanske idag, runt hörnet från ditt kontor och att dessutom kunna gå ditt och ”klämma och känna” lite på grejerna och inte minst prata direkt med våra mycket kompetenta medarbetare, säger han och fortsätter:

– Detta är Justnu:s väg framåt samtidigt som vi och våra kunder väljer ett hållbart sätt att producera/handla när vi både producerar och levererar lokalt, det är det absolut bästa för miljön, avslutar Peter Veres.

Fotnot: Ägandet i Noll33 har avvecklats under året. Justnu driver tolv tryckerier.

Nyckeltal för koncernens bolag 2023

Brover-koncernen:
O: 117,3 (123,3) R: -3,2 (7,6) M: -2,7 % (6,1 %) A: 92 (86) År: 2023dec
W: www.brover.se

Justnu:
O: 77,3 (81,3) R: 4,1 (9,3) M: 5,4 % (11,5 %) A: 51 (50) År: 2023dec 
W: www.justnu.se

Printer:
O: 15,7 (16,9) R: -1,3 (0,4) M: -8,3 % (2,4 %) A: 5 (5) År: 2023dec 
W: www.printer.se

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll