Gå till innehållet

Intensifierar lobbyarbetet mot Postnord och Strålfors – ”kräver rättning i ledet”

Puls

Grafiska Företagen fortsätter tillsammans med Citymail och 21 Grams att kritiserar Postnord för att utnyttja sin dominerande ställning. Idag har man sitt andra seminarium med inbjudna politiker för att debattera frågan. Rapporten ”En postmodern framtid” med förslag på åtgärder presenteras också.

Dagens Industri passar på att skriva om det i dagens utgåva med rubriken ”Postnords utmanare går till i storoffensiv” där bland annat Ravindra Parasnis från Grafiska Företagen uttalar sig. (webbversionen av artikeln finns här)

En av de saker som man nu vill förändra är den portorabatt som Postnord ger till Strålfors som enligt uppgift i tidningen ligger på runt 25 procent av produktions­kostnaden.

Ravindra Parasnis säger vad han anser är det rätta kring systemet med rabatt på portot:

– Det ska antingen tas bort eller så ska andra tryckerier ha möjlighet att erhålla samma typ av rabatt.

Postnord ska också utnyttja sin ställning på privatmarknaden för att kunna konkurrera på företagsmarknaden. För privatpersoner kostar portot nio kronor och med en av världens största ”portostegar” betalar företag så lågt som två kronor för distributionen av ett brev. Detta ”bevisar att Postnord utnyttjar sin monopolställ­ning på privatmarknaden för att kunna pressa priserna på den konkurrensutsatta mark­naden.”

Lobbyarbetet bedrivs i projektet ”Arena för framtidens distribution” och på deras webbplats kan man följa diskussionen och seminarierna.

Här kan du hämta rapporten ”En postmodern framtid”.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll