Individanpassad katalog vann Swedish Content Awards


Skidstahus kunder skapar sin egen tryckta katalog på företagets webbplats. (Bild: Skärmdump från skidstahus.se)
Byrån Oh My! och hustillverkaren Skidstahus vann nyligen Swedish Content Awards med kampanjen Drömkatalogen. Innehållet i den tryckta katalogen anpassas ner på individnivå.
Upplägget med en tryckt individanpassad katalog – skapad med hjälp av kundens önskemål, smak och bilder från Instagram – skapade fler katalogbeställningar, mer trafik på webben och fler leads.
Contentbyrån Oh My! skapade konceptet för Skidstahus och Åtta.45 står för trycket i kampanjen som fortfarande rullar.
Juryn i tävlingen tyckte att det var ”en kreativ lösning och modern uppdatering på en klassisk produkt”. Alla vinnare i tävlingen finns här.
Trycks av Åtta.45
Hela upplägget presenteras av Oh My! i en case-film som du kan se nedan. ”Istället för att visa allt visar vi bara det viktigaste” men eftersom ”det viktigaste” är olika från person till person skapas katalogen efter mottagarens familj, önskemål och smak. Allt detta frågar man om vid katalogbeställningen – då man också kan koppla sitt personliga Instagramkonto och ett par bilder hämtas då till katalogen.
Man frågar till exempel efter var man vill bo, hur stort, typ av hus, favoritstil, favoritfärg och vad dina familjemedlemmar heter.
Åtta.45 i Stockholm trycker och distribuerar katalogen (vilket man skriver om på sin blogg) och samtidigt som mottagaren får den i brevlådan får säljaren på Skidstahus information för vidare kontakt samt en pdf-kopia på katalogen.
Resultat
Enligt case-filmen (se nedan) nåddes följande resultat:
- Katalogbeställningarna har dubblerats
- Trafiken på webbplatsen har ökat med 20 procent
- Leads på webbplatsen har ökat med 25 procent
Case-film