Gå till innehållet

IKEA vinner ”Positively Print Award” på Graph Expo

Puls

[youtube width=”400″ height=”255″]http://www.youtube.com/watch?v=MOXQo7nURs0[/youtube]Graph Expo: Grattis IKEA! Som en parodi på hur Apple lanserar nya produkter, är Ikeas ”katalog-lansering” redan en viral succé med nästan åtta miljoner visningar på mindre än en vecka. Nu får den ännu mer uppmärksammat i USA genom att tilldelas utmärkelsen ”Positively Print Award” för sin Bookbook-kampanj.

– Ikeas Bookbook-kampanj är inte bara rolig utan visar också på ett bra sätt upp det tryckta mediets styrka i dagen mediemix, säger Ralph Nappi på GASC.

Priset är instiftat av Graph Expo i samarbete med flera andra grafiska organisationer i USA. Det delades i år ut för 5:e gången och vinnaren presenterades på den så kallade ”Executive Outlook”-konferensen som föregår Graph Expo.

Tidigare vinnare

2013: Boken ”PRINT &” från Sappi
2012: Projektet ”PRINT! Seen! Lean and Green” från PrintCity
2011: Kampanjen “Paper Because” från Domtar
2010: Flera vinnare, bland annat Xerox, fem av amerikas största magasinsförlag samt kampanjen “Print Grows Trees”.

/Ulf Sunnberg

Ulf Sunnberg (LinkedIn) jobbar som konsult inom publishing och grafisk kommunikation i bolaget South Bridge/Clear Edge. Han är ordförande i nätverket GrafKom och medgrundare till Mcro the Print Liberation Company. Ulf har tidigare arbetat på Statskonsult, Aldus, Adobe och EFI.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll