Gå till innehållet

Hur ser en förpackning ut 2030?

Puls

I årets PIDA-tävling, en förpackningstävling som arrangeras av Billerudkorsnäs, så har studenter på designhögskolor i Frankrike, Tyskland, Sverige och UK fått i uppdrag att ta fram ett förslag på hur en ”spännande och hållbar” förpackning kommer se ut år 2030. PIDA står för Packaging Impact Design Award och har arrangerats i många år av Billerudkorsnäs.

Förpackningen ska vara nyskapande, funktionell, hållbar och lösa framtidens problem

– Vi måste börja idag för att hitta morgondagens lösningar. Förändring sker inte över en natt. Design för framtiden handlar om att stanna upp och ifrågasätta hur saker och ting ser ut idag, identifiera problemen och arbeta för att förändra till det bättre. Årets tema, Bring the future, ger studenterna många möjligheter att tänja på gränserna för sin kreativitet, säger Johanna Oderstad, Technical Sales Carton Solutions på Billerudkorsnäs, i ett pressmeddelande.

Konsumenten kräver mer än någonsin av sina förpackningar

De förväntar sig mindre plast, en unik design och hållbara lösningar. 72 procent av alla konsumenter uppger att de är villiga att betala mer för en produkt som är förpackad på ett hållbart sätt, detta enligt en konsumentundersökning Billerudkorsnäs genomförde 2017.

– Eftersom årets tema är så brett, finns det stora möjligheter för studenterna att gå sin egen väg. De kan fantisera fritt kring ett scenario de tror sig kunna se i framtiden. Vi hoppas få se innovativa bidrag som ger oss alla en tankeställare.

Tre deltävlingar kommer hållas i Sverige, Frankrike och Storbritannien

Studenterna från olika skolor kommer få visa upp sina förpackningar på tre deltävlingar, i Stockholm den 22 maj, I Storbritannien den 4  juni och  i Frankrike 16 juni. Vinnarna från respektive tävling kommer gå vidare och tävla om att bli internationell PIDA-vinnare vid finalen som hålls på förpackningsmässan Luxe Pack i Monaco den 30 september.


Den globala organisationen Two Sides verkar för att lyfta det tryckta mediet som en miljövänlig och hållbar kommunikationskanal. Nytt för 2019 är att Two Sides nu även verkar för förpackingsbranschen och hållbara förpackningar med träfibrer som bas. Vill du veta mer, eller hitta material som du kan använda i din marknadsföring, besök: www.nordics.twosides.info

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll