
Stefan Bergdahl är vd och Marcus Wollard är produktansvarig på HP Sverige.
HP lanserade nyligen två nya storformatsskrivare i sitt Latex-segment. Dessa marknadsförs och säljs via återförsäljare i de nordiska länderna men nu börjar HP Sverige parallellt jobba allt mer synligt på marknaden.
Marcus Wollard är produktansvarig och Stefan Bergdahl är vd på HP Sverige och de berättar för Branschkoll att man jobbar mer med att synas utåt.
HP är en av de stora teknikinnovatörerna i världen och lanserar ständigt nya produkter inom en lång rad områden konstant.
– Vi har insett att vi måste prata mer om våra innovationer, säger Stefan Bergdahl. Det finns så mycket spännande inom HP som marknaden inte känner till.
Men med detta sagt så förändras inte strategin kring försäljning av Latex-skrivarna som fortsatt går via tre återförsäljare i Sverige – Antalis, Papyrus och Spandex. I Norge och Danmark har man två ÅF i respektive land.
HP Indigo, de stora tryckpressarna från HP, säljs sedan länge av Visutech med stor framgång.
– Ju mer vi pratar själva med marknaden detso mer hjälper vi våra återförsäljare där ute, kommenterar Marcus Wollard.
Ökad efterfrågan
För HP Sverige handlar det både om att hjälpa sina återförsäljare men också om att sprida idéerna kring vad som är möjligt hela vägen till slutkunderna. På detta sätt vill man driva efterfrågan på den grafiska marknaden.
– Vi vill få slutkunderna att förstå vad som är möjligt helt enkelt, säger Stefan.
– Tillsammans med branschen ska vi få företag att göra fler affärer med hjälp av ny teknik från oss, fortsätter Marcus.
Hitta tillväxten i grafisk bransch
Stefan Bergdahl berättar att kontors- och hemmaprint nu minskar.
– Vi måste hitta nya områden för tillväxt och då är den grafiska delen spännande, säger Stefan.
Områden som man ser som viktiga delar av utvecklingen just nu är dels personalisering men också dekor av alla de slag.
– Min personliga syn är att ”customization” är drivande, det kan till exempel handla om att foliera en takbox istället för att köpa ny vilket även är bra ur ett hållbarhetsperspektiv.
Det finns en lång rad områden som faller in i detta segment – heminredning, att anpassa ett kontor med små volymer tapeter, gardiner, glasfoliering och så vidare. Detta är ett stort tillväxtområde.
– Offentliga miljöer som till exempel sjukhus finns också här.

Dekor i offentliga miljöer är en stor möjlighet för grafisk bransch. (Bild: HP)
Det finns få begränsningar i vad som kan göras för att hjälpa människor och företag att kunna uttrycka sig mer personligt.
– Tänk tvättmaskiner, kaffeapparater … att göra dessa personliga.
Hela detaljhandeln fullkomligt exploderar av printad dekor och i takt med att tekniken nu blir enklare och mer tillgänglig finns det fler möjligheter för branschen att ta sig an nya produkter och hitta helt nya kunder.
Tryckerierna kan ta sig an nya marknader men en sak som krävs idag är en bra plattform för e-handel som man måste skapa tillsammans med sina kunder.
– Man måste bli duktig på ”online” för att dra trafik och intresse för det man gör, och här behövs en stor satsning göras i branschen, menar Marcus.
Det finns en stor potential i marknaden för den grafiska branschen.
– Jag är övertygad om att folk som till exempel spenderar pengar på en bil också vill lägga lite till för att få den personifierad.
– Vi ser ett stort intresse från marknaden, säger Marcus.
3D-print en framtid även i grafik bransch
Avslutningsvis pratar vi också om marknaden för 3D-print. Tekniken för additiv tillverkning börjar bli stabil och HP är en av de stora aktörerna och enligt Stefan Bergdahl börjar de som idag driver servicebyråer med 3D-print börjar få volymer.
– Det handlar fortfarande mest om att göra prototyper och inte att producera saker, berättar Stefan.
Här måste företag och kontruktörer ändra sitt sätt att jobba så att det anpassas till att fungera ihop med till exempel 3D-printade reservdelar i framtiden.
– Min vision är att det finns printrar i varje stad som kan producera reservdelar till både företag och privatpersoner. Det skulle vara optimalt för miljön, säger Stefan.