Horizon digitialiserar – flera stora nordiska investeringar i efterbehandling

Horizon har under senaste åren sålt tre stora limlinjer i Norden – så här ser man på framtidens grafiska företag.
De kallar sig själva ”grafiska innovatörer inom automatisering”. De vill göra världens tryckerier smartare. Under Coronaåret 2020 har Horizon satsat stort på lansering av massa nya tjänster och produkter. Man har också öppnat Horizon Innovation Park i Japan, där man visar upp alla sina maskinsystem med samarbetspartners som Hunkeler, Canon, Ricoh, Fujixerox, Screen, med flera.
1 eller 100.000 exemplar – allt med samma maskin
Automatisering med mjukvaror, robotar och smarta mekaniska lösningar lanseras nu på löpande band från Horizon. Enligt Paul Jakobson som ansvarar för den Nordiska verksamheten går vi in i en ny era av grafisk produktion – där mycket går mot att bara göras i ett exemplar – men samtidigt vill man kunna göra hundratusentals exemplar av vissa produktioner – och detta ska kunna hanteras av samma maskiner.
– Vi måste ha kontroll på varje exemplar som kommer ut ur maskinerna. Det handlar om att säkerställa kvalitet oavsett volym, säger Paul Jakobson.
Det går mot att allt blir extremkort – att exempelvis falsa bara ett ark är en utmaning – inget får gå fel. Och om det gör det måste systemet plocka upp det och säkerställa att det görs om.
Intelligent efterbehandling
– Efterbehandlingen måste bli mycket mer intelligent – boken, broschyren, arket måste kunna följas hela vägen genom produktionen och vidare till leverans.
Maskinerna kopplas nu upp allt mer och de återrapporterar in i tryckeriernas system. Detta har man pratat om länge men det är nu det blir möjligt på riktigt.
– Nu har vi lanserat en molnbaserad plattform för våra maskiner, Ice Link, som är uppkopplat mot Horizons servrar. Detta kan också integreras mot print-leverantörernas system.
Robotar effektiviserar
Robotisering är också en del av detta och Horizon är med och bygger upp smarta och effektiva flöden med olika typer av robotar.
– Vi har bland annat ett system där vi har kopplat upp oss direkt till en offsetavläggare – där vi med en robot flyttar pallen in i falsmaskinen. Det handlar mer om det totala ”arbetsrummet” och hur vi använder robotarmar och transportrobotar för att effektivisera.
Den här utvecklingen ställer högre krav på Horizon som leverantör inom efterbehandling.
– Vi har höjt vår kompetens rejält inom hela det grafiska arbetsflödet. Vi måste till exempel kunna allt om utskjutning i prepress för att kunna effektivisera inom efterbehandlingen, säger Paul.
För Horizon har Corona inneburit att man fått mycket mer tid för internt arbete bland annat med utbildning av sina distributörer.
– Det som hänt när Drupa inte blev av är att vi har kunnat utbilda alla våra distributörer på ett helt annat sätt. Mer detaljer och djuplodande diskussioner leder till att de har bättre kunskap när de träffar tryckerierna.
I Norden har inga av säljarna varit permitterade under året utan jobbat fullt ut med kompetensutveckling och försäljning.
– Från och med Covid måste vi som företag kunna utnyttja alla former av digitala presentationer – många kunder kommer varken kunna eller vilja resa. Det är en del av förnyelsen av att utföra säljarbetet och den digitala presentationstekniken är till stor hjälp i själva säljpocessen.
Hybridlösningar
Även om allt fler jobb går i digitala tryckpressar så är offset fortfarande en viktig teknik för många tryckerier och det behövs lösningar som kan användas parallellt. Detta är en av de saker som Horizon jobbar och jobbat med länge.
– Allt går digitalt mer och mer – men det finns behov av hybridlösningar för både offset och digitalt.
Man ser också en stark trend inom bokproduktion.
– Trenden är att vi har sålt mer boklimbindningssystem senaste åren. Falsmaskiner har också gått bra eftersom vi har kunnat automatisera de processerna så mycket.
Boklimbindningssystem går mycket till pocketboksproduktion och hårdband för böcker i kortare serier. Dessa maskiner är för produktion från 100 böcker per timme och upp till flera tusen per timme.
– Där vi är som starkast är det segment där man gör book-of-one med en takt på 800 böcker per timme där varje bok kan vara individuellt olika i både tjocklek och format.
Nordiska framgångar
Under 2020 säger Paul att man sålt väldigt bra i Norge och Sverige men att Corona tyvärr fördröjt en del installationer hos kunderna. Finland och Danmark har haft en hårdare nedstängning av samhället och det har medfört tuffare förustättningar för den grafiska industrin.
– Under de sista tre åren har vi bland annat levererat tre stora limlinjer i Norden. En i Finland till Grano, en till 07-gruppen och nu en till Rolf Ottesen i Norge. Under våren 2021 kommer vi även installera en ny limlinje hos ett bokbinderi i Göteborg, avslutar Paul.