Gå till innehållet

Hög nivå på Svenska Designprisets nomineringar i kategorin merch

Det är dags för årets upplaga av Svenska Designpriset, här är de nominerade merch-bidragen.

Inspiration

De populära häst-tishorna från ATG är inne på sina andra säsong.

Först nomineringen är ATGs Nostalgikollektion fylld av t-shirts med legendariska travhästar. Kollektionen som lanserades förra hösten har nu nyss haft nypremiär då den var så populär, med hästar som Järvsöfaks och Copiad.

Gullers Grupp är de som ATG samarbetet med för att utveckla kollektionen, men Branschkoll råkar också veta att det är Swagg som står för trycket.

Se hela kollektionen här.

En kollektion framtagen för tågluffare

T-shirt med möjlighet att skriva ut destinationerna man besökt.

Andra bidraget kommer från webbplatsen Europarunt.se som tagit fram en merchkollektion för den som ska ut och tågluffa i Europa med Interail. Kronjuvelen i kollektionen är möjligen en t-shirt för 449 kronor där man kan skriva på t-shirten vilka stationer man besökt. Eventuellt någon liten hälsning också från polarna man fått längs med resan. I priset ingår textilpenna.

”The Euro Trip Collection” som kollektionen heter sägs vara ett samarbete mellan Sweet, Interrail och Europarunt.se

Övriga kollektionen utgörs av kepsar, hoodies, fler t-shirts, nyckelband, totebags med mera. Se hela kollektionen här.

Waterloo, couldn’t escape if I wanted to, Waterloo, knowing my fate is to be with you

Pressbild från Waterloo-kollektionen med sina 70-tals vibes.

Tredje bidraget kommer från Universal Music AB samt Polar Music International AB som släppt en kollektion för att fira att det är 50 års-jubileum av ABBAs vinst i Eurovision Song Contest. Eller Eurovisionsschlagerfestivalen som det hetta då om du inte redan kände dig gammal!

Kollektionens är fylld av retrovibbar och kronjuvelen är en stickad väst i riktigt 70-talsmönster och färger, nästan alla storlekar är slutsålda. Priset på västen är 105 dollar, motsvarande strax under 1.100 kronor.

Nästan slutsåld stickad väst från Waterloo-kollektionen som är nominerad i Svenska Designpriset. Bild: ABBA

Förutom västen finns t-shirts, plattor, kepsar, hoodies, pikéer, med mera. Se hela kollektionen här.

En kortspel för att visa upp IT-avdelningens kompetenser

Fjärde nomineringen kommer från IT-konsultföretaget Castra som förra året fick stor uppmärksamhet med en rekryteringskampanj skriven på språk från Star Trek, Sagan om Ringen och Star Wars.

Nu släpper man nästa ”nördiga” kampanj från Castra tillsammans med byrån We Are More. Den här gången var uppdraget att marknadsföra Castras erbjudande till potentiella kunder. En klassisk försäljningsbrief med en oväntad och rolig lösning – ett kortspel kallat Consultants of IT.

Consultants of IT är ett samlarkortspel där Castras konsulter kämpar mot serverkrascher, dataintrång, mikrovärmd fisk och andra skrämmande hot som riskerar att förstöra spelarens IT-avdelning.

Våra konsulter förtjänar all uppskattning de kan få. De är redan hjältar som räddar våra kunder varje dag, men visst låter ‘backend-barbar’ lite coolare än ‘systemutvecklare’?” säger Julia Lazar, marknadschef på Castra, skriver man på sin webbplats.

Se mer av spelet i videon här nedan.

Video från YouTube

Genom att spela videon accepterar du YouTubes dataskyddspolicy.

Källa: youtube.com

Rädda virtuella prostituerade i GTA V

Effekten av den helt unika kampanjen från Åkestam Holst NoA och Talita.

Sista nomineringen kommer från Åkestam Holst NoA och Talita och skiljer sig totalt från övriga kampanjer. Det är på snudd svårt att klassificera det som merchandise, men låt gå, Branschkoll gillar en bred tolkning av begreppet.

Det Åkestam Holst NoA har gjort tillsammans med Talita och samarbetspartners runt om i världen är att man utvecklat en helt egen modifikation till datorspelet GTA V, som heter Mission Talita. I denna så kallad mod kan spelare rädda prostituerade i spelet.

För den som är fundersam är det nog enklast att se trailern till spelet här nedan, (obs starka bilder)

Video från YouTube

Genom att spela videon accepterar du YouTubes dataskyddspolicy.

Källa: youtube.com

Det finns också en FAQ där du kan läsa mer om kampanjen, du hittar den här.

Talita beskriver sig själva såhär: en svensk ideell förening som arbetar för att hjälpa kvinnor som utsatts för människohandel och vill lämna prostitution och pornografi.

Det var de fem nomineringarna i kategorin merch för det här året i Svenska Designpriset. Det finns inga profilbyråer namngiva bland nomineringarna, men vissa av er har säkert hjälp till, som i ATGs fall där vi vet att Swagg har tryckt. Så om du varit inblandad i någon av de nominerande kampanjerna hör av dig till redaktionen@branschkoll.se så ska vi skriva ut det!

Röstningen startar idag måndagen den 16 september för ”Peoples Choice” award. För övriga priser är det en jury som utser vinnarna.

Läs mer och rösta på Designpriset.se

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll