Gå till innehållet

Helloprint satsar stort på den svenska marknaden

Målet är att snabbt få fler nya återförsäljare och grafiska producenter till plattformen.

Investering

Under ett par års tid har företaget Helloprint byggt upp en tillvaro på den svenska marknaden. Nu tar man nästa steg och lägger större resurser på att hitta fler återförsäljare och kunder – men också grafiska företag som lokalt kan producera det som beställs. 

Målet är att innan 2023 är slut ska 90 procent av alla svenska beställningar produceras i Sverige. 

Helloprint startade redan 2013 och hade växt sig stora i framför allt Holland, UK och Frankrike när pandemin slog till. Man drabbades hårt och pausade sin expansion. Nu har företaget fått in nytt kapital och startat upp igen och Sverige är den marknad i Norden som ska byggas upp först.

Man har anställt svensktalande personer både inom marknad och kundsupport. Allt styrs från en stor hubb i Valencia i Spanien där de flesta anställda sitter. 

Nätverk av tryckerier och profil-leverantörer

Helloprint erbjuder flera olika tjänster beroende på vem kunden är – men i grunden finns idén om att man inte har någon egen produktion utan jobbar med partners i den grafiska industrin. Hans Scheffer, som är vd och grundare av Helloprint, berättar att man i Sverige har avtal med flera grafiska företag för att producera de beställningar som ska levereras här.

Lovar lägsta pris

Helloprint har en bred produktportfölj och säger sig ofta kunna leverera på bara ett par dagar – ibland samma dag. Priserna är en viktig faktor för företaget eftersom man lovar att de ska vara de lägsta i branschen. Man har en lägsta-pris-garanti där man som kund ska kunna få tillbaka mellanskillnaden om man hittar ett lägre pris någon annan stans. 

– Vi har en automatik i att jämföra våra priser med andra aktörer och vi ändrar också priset direkt i vår webbshop om en kund hittar ett lägre pris, berättar Hans Scheffer.

En liten del av alla de produkter som Helloprint erbjuder. (bilder från Helloprint.se)

Olika ingångar för återförsäljare och trycksaksköpare

För trycksaksköpare är det helloprint.se som gäller och där kan man handla sina tryck- och profilprodukter öppet som på många andra ställen. 

Om man istället är ett tryckeri eller en återförsäljare av tryck, till exempel en designer eller en byrå kan man ansluta sig till ett program för återförsäljare som heter Helloprint Connect.

– Det är ett stängt verktyg för de som jobbar professionellt med trycksaker där vi låter alla som säljer produkter till sina kunder använda. Det kan vara allt från designers och brokers till produktåterförsäljare och reklambyråer.

Helloprint Connect ger tillgång till en mer utvecklad kundtjänst och fram för allt signifikant lägre priser.

– Ett lägre pris är viktigt eftersom vi vill att de här kunderna också ska kunna ha en hälsosam marginal på sin affär, säger Hans Scheffer.

Alla som inte köper produkter för egen användning kan börja använda Helloprint Connect.

Support på svenska

På kontoret i Valencia har man svensktalande ”print experts” som via telefon, email och chatt kan hjälpa kunderna i Sverige.

Det handlar både om hjälp med produkter och med sina tryckfiler.

API och designverktyg

Utöver Connect och den öppna sajten så har man utvecklat ett API som gör det möjligt att bygga webbshoppar med direkt koppling till plattformen. Man har också byggt en koppling till Canva, ett designverktyg, där det är lätt att beställa tryck direkt av till exempel visitkort, produktblad eller roll-ups.

För den som vill sälja produkter som kläder, muggar och heminredning, med sina tryck på finns integrationer mot e-handelsplattformarna Shopify och Woo Commerce men man har också en egen lösning som man kallar Artist Store.

Helloprint har sitt huvudkontor i Rotterdam och ett stort center i Valencia i Spanien som är hubben för den globala expansionen.

Kundcentret i Valencia.

Mer i ämnet: Packaging

Senaste från Branschkoll