Gå till innehållet

Här är vinnarna i Guldnyckeln 2013

Puls

TBWA blev den mest belönade byrån på årets Guldnyckel med två guld- och en diamantnyckel samt pris för årets AD. Allt för kampanjen ”The Ice Record Project”.

Volontaire fick två guld och ett brons, Smicker tog hem två guld och Folkets Nyckel gick till Volt för kampanjen #friskis för Friskis&Svettis.

Kaplan RM, som var huvudsponsor för tävlingen, belönades med tre nycklar, en av varje valör.

Här är alla vinnarna:

Huvudkategorier

Detaljhandel

Guld: Christmas Friends, Svenska McDonald’s AB, DDB Stockholm.

Med en enkel och smakfull lösning som verkligen föll juryn på läppen har vinnaren av Guldnyckeln i kategorin Detaljhandel visat att det inte bara var hög tid att vara vänlig utan även att en stor portion av Sveriges befolkning består av tomtar.

Silver: Burger King – Paranormal Alert, Burger King, Shout Advertising.

Brons: Rivningssajten, Clas Ohlson, Garbergs.

Finansiella produkter och tjänster samt försäkringar

Guld: Inget guld delades ut i denna kategori.

Silver: Grävmaskinisten postar brev, Dina försäkringar, Det.

Silver: Spara för frihet, SEB, MRM Stockholm/McCann Stockholm

Friskvård, sjukvård och hälsokost

Guld: Inget guld delades ut i denna kategori:

Silver: #friskissthlm, Friskis & Svettis Stockholm, Volt.

Brons: Frölundastatyn, Frölunda HC, Welcom.

Fordon

Guld: Inget guld delades ut i denna kategori.

Silver: Inget silver delades ut i denna kategori.

Brons: BMW Selected, BMW, Isobarjjp.

Produkttillverkning och distribution

Guld: Kokosnöten, Nexans, Mecka.

Att skapa intresse hos över 200 butikschefer för en lång och svart produkt med namnet 1kV, var sannerligen ingen lätt nöt. Men varför knäcka nöten? När man kan sätta dit en praktisk dragkedja.

Silver: No Nuts – no Glory, Kraft Foods, INGO Stockholm.

Brons: Bullogram, VAASAN Sverige AB, Volontaire.

Publicering/underhållning/upplevelser

Guld: The Ice Record Project, Shout Out Louds, TBWA.

I en framtid där det blir allt svårare att bryta igenom bruset lyser det här bidraget upp en oväntad väg till mottagaren. Kreativ höjd, extrem segmentering och hög innovationsgrad ger bränsle till berättelser som sprids effektivt runt jorden för att sedan landa framför mottagaren hemma i Sverige igen.  Resultatet blir en effektiv, träffsäker och banbrytande kampanj som visar vägen in i det papperslösa samhället … och smälte juryns hjärtan.

Silver: Slipsen i pannan, Gröna Lund, Pool.

Silver: Friends 4-ever, Disney Channel, Pool.

Brons: Viaplay i din Viasat-box, Viasat, Kaplan RM.

Resor & transporter

Guld: Curators of Sweden, Svenska institutet och VisitSweden, Volontaire.

I en bransch där alla visar sig från sin mest soliga sida, lyckades årets vinnare istället släppa kontrollen och visa att vi är en nation som lever som vi lär. Sällan har en kampanj varit så politiskt inkorrekt och ändå så makalöst rätt. Modernt, modigt och nyskapande är bara tre av skälen som fått juryn och resten av världen att älska Sverige lite mer.

Silver: Vi älskar bilister, Västtrafik AB, Lazzo DM Byrå.

Brons: Sveriges bästa tidtabell – Min reklamfilm, SAS, Wunderman.

Samhällsservice, skolor samt ideella organisationer

Guld: Världens bästa liggplats, LAFA, ESTER

Pekpinnar är det ingen som vill ha. Men mysiga hotell, världens klubbar och sköna restips ville många dela; att ligga på en exotisk strand. I baksätet på en bil. Eller i ett ruffigt skjul. Med kondomen på, är både klokt och kul.

Silver: Det avfallssorterade DR-utskicket, Alingsås Kommun, Sturm & Drang.

Silver: You’ll Never Wear That Again, Stockholms Stadsmission, DDB Stockholm.

Brons: Den ekonomiska knapphetens tivoli, Majblommans Riksförbund, Sturm & Drang.

Telekom-, IT, el-, olje- och bensinbolag

Guld: Bopnytt, Halebop, Smicker.

Att fånga sin unga målgrupps intresse genom att vara ”boppig” på rätt sätt är inte lätt. I kampanjen lyckas man ge sina kunder kärlek när det är som mest oväntat. Och den blir besvarad direkt i form av nya intäkter. Det är innovativt både strategiskt och kreativt. Det är så självklart att alla borde göra det. Ändå har juryn inte sett det tidigare. En Guldnyckel tilldelas Halebop för kampanjen ”Bopnytt”.

Silver: Spänningssökarna, Lunds Energikoncern, Navigator.

Brons: Kontorsrevolutionen, TDC Sverige, IK Stockholm.

Övriga tjänster för konsumenter och företag

Guld: Inget guld delades ut i denna kategori.

Silver: Inget silver delades ut i denna kategori.

Brons: Management by fruit, Fruktleveransen, Haystack.

Specialkategorier

Analyspriset

Guld: Apoteket AB – en långsiktig segmenteringsstrategi, Apoteket AB, Kaplan RM.

En ambitiös och väl genomarbetad segmenteringsstrategi som lagt gedigen grund för att både kunna skapa högre relevans för kunden och mer kostnadseffektiv bearbetning. En föregångare inom analysområdet.

Silver: Inget silver delades ut i denna kategori.

Brons: Lojalitetssegmentering – fallande kunder, Coop, Ola Ottosson/Actionbase.

Kreativitetspriset

Guld: Curators of Sweden, Svenska institutet och VisitSweden, Volontaire.

De bästa idéerna är oftast de enklaste att förklara. Årets vinnare i kategorin Kreativitetspriset  visar att man kan sammanfatta en hel nation på bara 140 tecken – en briljant kampanj som fått hela världen att vilja visit Sweden.

Guld: The Ice Record Project, Shout Out Louds, TBWA.

Att vinna handlar ofta om att tänka i nya banor. Eller kanske snarare att inte fastna i gamla spår. Med en stor portion nytänkande förpackat och distribuerat på ett traditionellt sätt, fick de en extremt selekterad, och svårflirtad målgrupp, att inte bara skrapa på ytan, utan bokstavligen själva skapa budskapet. Med ett resultat som inte bara fick Guldnyckelns jury att smälta, det fick dem att skrika högt.

Silver: Inget silver delades ut i denna kategori.

Brons: The Track-List Guest-List, Bonniers Konsthall, DDB Stockholm.

Brons: Vem bryr sig?, Försvarsmakten, DDB Stockholm.

Bästa kundlojalitetsprogram

Guld: Bop i topp!!, Halebop, Smicker.

En nykomling inom lojalitetskategorin som med smart utnyttjande av egen kanal skapat en värld av underhållning på mottagarens villkor och fått mycket bra respons från en kräsen målgrupp. Imponerande resultat på kort tid.

Silver: Receptet på förnyelse, Apotektet AB, Kaplan RM.

Brons: Åhléns Klubb, Åhléns, Åhléns marknadsavdelning.

Personliga priser

Årets AD

The Ice Record Project, Shout Out Louds, Alexander Fredlund, Martin Baude & André Persson (TBWA).

”Kan man verkligen göra så här?” var kanske den första frågan som dök upp när arbetsgruppen fick idén till vad som är Årets vinnare i Art Direction. Dessa kreatörer hade helt klart is i magen och tog sig den extra sträckan som krävdes för att skapa påtaglig skillnad för mottagaren av denna kommunikativa enhet. Inte nog med att lösningen på uppgiften fick juryn att smälta, enheten har även begåvats med ett fenomenalt hantverk som berör alla sinnen. ”Iskallt” genomfört skulle man kunna säga!

Årets copywriter

Daniel Vaccino (DDB Stockholm)

Går det att skriva ord, som får en tegelsten att bli vacker? Som får någon att plocka upp tegelstenen? Bära hem den? Glädjas åt den? Går det att skriva ord, som dessutom gör tegelstenen näst intill viral på nätet? Javisst går det!

Årets stjärnskott

Mikael Lindell, Apoteket Hjärta

Årets stjärnskott har både hjärtat och hjärnan i sitt arbete. På kort tid har han, i en extremt konkurrensutsatt bransch, systematiskt bedrivit ett CRM-arbete som resulterat i stora framgångar. Han uppmärksammas för sin exceptionella framgång inom rekrytering och  lojalisering av kunder samt för sitt fokus på personalutbildning kring kundbemötandet. Man skulle kunna säga att årets stjärnskott genom sin ansträngning har hittat ett botemedel mot illojala kunder. Från försäljning, via analys och sortimentsstrategi lämnade pristagaren för två år sen ICA för att nu helhjärtat engagera sig som chef för Apoteket Hjärtats lojalitetsprogram.

Årets branschpersonlighet

Per Jute

Årets branschpersonlighet är en rutinerad sjöbjörn, utrustad med en osviklig instinkt för pricksäker kommunikation. Under decennier har han byggt upp en gedigen kunskap kring hur målgrupper responderar, genom att ständigt följa sin inre kompass och testa vad olika medier levererar.

Han har arbetat med, och propagerat för en långsiktig syn på DM och dessutom skapat ett eget CRM-system som grund för målgruppsbearbetning. Att ha förmågan att använda all denna kunskap på ett effektivt sätt, har lett till optimala och därmed framgångsrika kampanjer.

Vi har tidigare träffat honom här på Guldnyckelns scen där han pratat om sina erfarenheter som marknadschef, men sedan i höstas har han, efter 15 år på Viking Line, valt att sätta kurs mot nya, spännande destinationer.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll