Gå till innehållet

Guldnyckeln firar 30-årsjubileum i ny skepnad

Pressmeddelande

Pressmeddelande från Swedma 2011-10-04

Sveriges största och äldsta tävling i resultatdriven reklam och marknadsföring, Guldnyckeln, fyller 30 år den 22 mars 2012. I samband med jubileet passar arrangören SWEDMA på att förnya tävlingen genom att omarbeta dess kategorier och göra den bredare.

”Nya Guldnyckeln” öppnar för inlämning av tävlingsbidrag redan den 5 december i år. Bland nyheterna för dem som tävlar finns exempelvis en helt ny kategorisering som tar utgångspunkt i vilken bransch bidraget tillhör. Tävlingens essens, det faktum att den bygger på de tre benen strategi, kreativitet och resultat, förändras inte, även om skarpare fokus nu riktas mot nya idéer och framgångsfaktorer för dm.

– Det var hög tid att uppdatera Guldnyckelns upplägg. Marknaden och dess förutsättningar har förändrats mycket under de år tävlingen funnits, i dag ser vi en mycket högre grad av integrerat tänk, inte minst beroende på att mycket har digitaliserats, men också därför att print har hittat sin roll i förhållande till nya medier. Genom att rita om tävlingens kategorier har vi ökat jämförbarheten och fått en större tydlighet, säger Mikael von Ekensteen, vd för SWEDMA, som äger och arrangerar Guldnyckeln.

I sin nya skepnad närmar sig Guldnyckeln sina internationella motsvarigheter, till exempel Echo Awards eller Cannes Lion. Även det en anpassning till verkligheten och viljan att öka tydligheten.

– Nu lyfter vi blicken utanför den egna nationsgränsen och tillåter även kampanjer som är avsedda för den nordiska marknaden. Många av de konsulter och annonsörer som deltar i Guldnyckeln, verkar i stor utsträckning över hela Norden. Det tar vi hänsyn till nu, även om bidraget fortfarande ska vara producerat i Sverige, säger Johan Blomström, Guldnyckelns juryordförande och kreativ chef på MRM Starsky.

I och med förändringen försvinner en del äldre, välkända inslag, till exempel de så kallade enskilda bidragen, samtidigt som några av de nyare, som Årets stjärnskott och Årets branschpersonlighet, kommer att finnas kvar. Exakt hur den nya kategori- och branschindelningen ser ut kommer att avslöjas först senare i höst, när kampanjen för 2012 års tävling ligger klar.

– Tillsammans med en referensgrupp med representanter från byråer som är medlemmar i SWEDMA, juryledamöter och tidigare vinnare har vi tagit fram det som nu blir nya Guldnyckeln, avslutar Mikael von Ekensteen.

Guldnyckeln går av stapeln den 22 mars 2012 men öppnar för inlämning av bidrag den 5 december i år.

Senaste från Branschkoll