Gå till innehållet

Guldägg till GBGT Box

Det flerfaldigt belönade marknadsprojektet prisas nu med ett Guldägg i förpackningsdesign.

Mässor & Möten

2022 gick Göteborgstryckeriet och Danagårdlitho samman och bildade By Wind. Förpackningsdelen av Göteborgstryckeriet blev samtidigt GBGT Box.

Under 2023 skapade man kampanjen ”A Lovely Atmosphere” som bestod av en så kallad matrjosjka, en serie lådor som går i varandra likt ryska dockor. I höstas belönades man av tidningen Resumé för ”Månadens Design” och Maria Iversén nominerades till ”årets designköpare” av Komm (organisationen för Sveriges reklambyråer).

Nu kröner man projektet med ett Guldägg i kategorin Förpackningsdesign, som man fick på Guldäggsgalan i torsdags.

Fem lådor som läggs i varandra symboliserar atmosfärens olika delar. (Bild: GBGT Box)

Det var inför förpackningsmässan Luxe Pack förra året som GBGT Box ville visa besökarna en produkt där de visar upp vad man kan producera, samtidigt som man tydligt redogör för hur varje förpackning påverkar jordens resurser.

”A Lovely Atmosphere består av fem olika boxar, där varje box är en visuell berättelse och tolkning av lagren i jordens atmosfär. Förpackningen fungerar som en matrjosjka, där varje lager beskriver de unika egenskaperna hos exosfären, termosfären, mesosfären, stratosfären och troposfären.”

Varje box kommer med en förteckning över material och trycktekniker samt en beräkning av CO2-avtrycket för att öka medvetenheten om förpackningsindustrins påverkan på miljön. A Lovely Atmosphere kommunicerar GBGT Box hållbarhetsarbete och visar även upp hantverkskunnandet.

Man har samarbetat med byrån Bredow för att ta fram konceptet. Läs mer om projektet här.

Guldägg till GBGT Box. (Pressbild)

Mer i ämnet: Packaging

Senaste från Branschkoll