Greenfood plastbantar med 217 ton per år

Livsmedelsföretaget Greenfodd, med varumärken som Picadeli och Daily Green har i flera år arbetat med att skifta mot mer hållbara förpackningslösningar. Nu har man genomfört åtgärder som ska minska plastkonsumtionen med 217 ton per år.
Man har som mål att minska sitt plastanvändande med 50 procent till 2025 och dessutom ska den plast som är nödvändig vara tillverkad av minst 80 procent återvunnen råvara.
– Plastförpackningar kritiseras ofta för att vara en hemsk miljöbov, men samtidigt är de en viktig del av vår produkt, så det gäller att tänka smart och ständigt balansera för- och nackdelar ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Lisa Isakson, Head of Communication & Sustainability, Greenfood i ett pressmeddelande.
Greenfood sammanfattar sina åtgärder så här:
- 10 miljoner Picadeli salladsskålslock i plast byts ut mot papperslock, med andra ord ca. 25% av all lock i en första våg.
- Daily Greens 2-pack avokodoförpackningar byter plasttråg till papperstråg av återvunnet papper.
- En miljon salladsskålar i plast byts mot med pappersskålar.
- En dryg miljon baguetter och wraps har fått en tunnare cellulosafilm.
- En miljon trekantssmörgåsar har minskat sin plastvolym i förpackningen med 93% genom att enbart ha ett ”plastfönster” i en pappförpackning istället för en plastförpackning.