GrafKom I/O: Gigantprint växer vidare – ”alla upplevelser kan inte vara digitala”


Fredrik Ridström berättade öppet om hur Gigantprint satsar på att bli en bredare grafisk aktör.
”Alla tror att vi bara gör stora vepor men det är bara 15 procent av verksamheten.” Så inledde Fredrik Ridström historien om Gigantprint när Grafkom besökte dem som en del av nätverksträffen I/O i Norrköping i början av november.
”Var inte orolig för framtiden”
Gigantprint ser väldigt positivt på framtiden och alla de möjligheter som nu växer fram parallellt med den snabba digitaliseringen.
– Vi ser ingen oro över huvud taget – snarare tvärt om, säger Fredrik.
Det kommer nya saker hela tiden – och Fredriks känslan är att vissa saker bara måste byggas på lösningar som inte är digitala.
– Upplevelser kan man aldrig komma ifrån och visst har man till exempel en riktigt stor 3d-printer i tanken.

Storformatsprintrar finns det gott om på Gigantprint.
Skapar miljöer som driver intresse
Gigantprints kunder finns överallt där det finns bilder, till exempel hos butikskedjor och event, berättar Fredrik.
För Gigantprint handlar det mycket om att skapa miljöer och Fredrik visar upp ett exempel där man printat ”smuts” på en skejtboardramp. Speciallösningar där man graverar med laser, bockar plast eller metall och lackerar är sådant som görs i den gigantiska verkstaden i Norrköping. Detta utöver den stora produktionen av tryck av stora bilder.

Arkitektkopia, Big Image Eskils, Realtryck, TMG Sthlm och Ljungbergs var några av branschkollegorna som var med och inspirerades på Gigantprint.

I verkstaden sker bearbetning av plast, trä och metall som man bockar, fräser, limmar och sågar.
– Vi hjälper kunderna att fånga sina kunders uppmärksamhet, säger Fredrik.
Det kan handla om nyöppningar av butiker – inredningar, möbler och tapeter – allt kan printas idag.
– Vi rör oss i handelns miljöer där det vi gör ska locka till köp.
Genom ett nätverk av monteringsfirmor hjälper man kunderna att montera det som produceras i Norrköping.
Breddar med ”vanliga” trycksaker
För en tid sedan fick man genom en uppgörelse med tidigare ägare in digitaltryckeriet från gamla JMS i Malmö och där är man idag åtta personer anställda.
– Nu ger vi oss in i trycksaksvärlden med foldrar och broschyrer.
Förutom stor- och småformat gör man också standardiserade skyltar i bolaget Svasab (Svenska varselskyltar) och driver konsumenttjänsten dinprint.se. Man har också ett bolag i Norge med egen produktion.
– Snart lanserar vi även vår webbshop Gdirekt, berättar Fredrik.
Enligt Fredrik går digitala tjänster bra ihop med ökad personlig service.
– Gör vi bra lösningar där kunden kan hantera sina projekt digitalt – kan vi förbättra den personliga servicen också.

Symaskiner är ett självklart inslag i produktionsutrustningen på Gigantprint.
Konkurrensen från skärmar och brokers
I butiksmiljöer drar skärmar till sig mycket uppmärksamhet och i vissa fall har det enligt Fredrik visat sig att försäljningen till och med sjunker.
– Samtidigt som visst tryckt blir digitalt har det aldrig varit så mycket printade bilder som nu.
Gigantprint har också lite tröttnat på den allt hårdare prispressen från utlandet och från det ökande antalet aktörer som bara förmedlar tryck, ibland utan kunskap. Därför har man beslutat att allt mer säga nej till vissa aktörer.
– Från och med nu kommer vi säga nej till vissa upphandlingar – de pressar sönder våra priser och vi väljer nu att konkurrera med alla våra tjänster, inklusive logistik, istället.
Vikten av logistiklösningar ökar i takt med att leveranstiderna minskar.
– 30 procent av det vi gör går igenom på tre dagar eller mindre – service och tillgänglighet är ett måste och det kommer att öka i betydelse.
För Gigantprint är framtiden positivt. Den nya ägarkonstellationen med bas i Norrköping tänker fortsätta att utveckla Gigantprint till en bred grafisk aktör.
– Det finns mycket att göra och utveckla, tänk bara förpackningsbranschen – vilka möjligheter! Man ska inte vara för orolig för framtiden, avslutar Fredrik.
Om Gigantprint
Totalt är Gigantprint 70 anställda och omsätter 140 miljoner kronor. Produktionen är igång 24 timmar per dygn under vardagar och så har man ”helgerna att rädda upp” vilket behövs ibland i det allt högre tempot.

Gigantprints produktionsanläggning utanför Norrköping.