Gå till innehållet

GrafKom drog fullt hus i Borås

Puls

GrafKom_Borås14

När GrafKom arrangerade sin årliga höstträff för andra gången kom nästan 90 personer från den grafiska branschen till Borås för att nätverka, inspireras och utvecklas.

Nästan 30 personer ställde sig dessutom på någon av de två scenerna och delade med sig av sin kunskap. Allt för att hjälpa branschen ta nästa steg i utvecklingen och ta sig in i den allt mer digitala affären.

Samarbete för nya affärer

Det genomgående temat och som återkom i en stor del av presentationerna var samarbete för att skapa värde. Med nya nya revolutionerande tjänster i branscher som transport (Uber) och hotell (Airbnb) diskuterades nya möjligheter för grafisk bransch.

Daniel Augustin från Xeikon brättade bland annat om deras kund Rebel Walls som trycker tapeter med digitala tryckpressar. kortare serier och helt personliga tapeter har revolutionerat branschen. Men det mest anmärkningsvärda är att över hälften av deras produktion säljs till samarbetspartners som är den som har kundrelationen. Kunden får aldrig veta att det är Rebel Walls som har producerat.

På det här sättet kan man kraftigt öka antalet försäljningskanaler utan att betala annat än med ett lägre pris där försäljaren sedan kan lägga på en egen marginal. Denna typ av ”white-label”-lösning var något som skulle återkomma under de två konferensdagarna.

Smetar ut tryckta kampanjer

Henrik Ström, contentansvarig på Ellos, berättade om förändringarna man gör inom innehållsproduktion och distribution av marknadsmaterial.

Henrik Ström, ansvarig för innehållsproduktionen för Ellos alla kommunikationskanaler, bekräftade att tapetlösningen fungerar.

– Vi säljer tapeter i vårt eget namn, sa han när han inledde sitt framträdande på den andra dagen.

Ellos har gått från en årlig katalog till utskick varje vecka, med tre eller fyra trycksaker varje gång. Utvecklingen innebär att man på två år har minskat den använda pappersvolymen från 12 till 8 tusen ton per år. Henrik Ström berättar att man har landat i det nya tänket och kommer att fortsätta med detta ett antal år – om det fortsätter att fungerar såklart.

Variabeltryck

När det gäller individanpassad kommunikation har man testat variabeltryck sedan 2009 men har inte riktigt hittat rätt.

– Men nu byter vi system så att vi bättre kan få fram data och då kanske det kan fungera bättre, säger Henrik Ström på Ellos.

Man ska alltså byta ut samtliga stödsystem – från ekonomi och lager till bilddatabas och PIM där man nu skaffar sig en helt ny och modern setup. Samtliga delar är verktyg som man tagit in och som utvecklas av andra och de integreras sedan med varandra. Man vill så längt det är möjligt använda standardsystem för att slippa utveckla själva.

För Ellos skulle ett upplägg som Ica har för personligt anpassade trycksaker inte fungera.

– Det är för fyrkantigt – det måste vara mer inspirerande hos oss.

När det gäller leverantörer på tryckerisidan så jobbar man med väldigt många leverantörer. Anledningen är att man hela tiden vill göra nya och speciella saker och letar ständigt efter den leverantör som är bäst för jobbet.

– Inom DM gäller det att ändra hela tiden för och att får uppmärksamhet och driva försäljning och därför blir det extremt många olika tryckerier – vi måste hitta specialisterna, avslutar Henrik Ström.

Mer från GrafKom I/O

Talarnas presentationer finns till stor del att hämta på den här sidan.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll