Gå till innehållet

Grafkom: Digitalisering och kunder i fokus när branschens samlades i Göteborg

Puls

Digitalisering i fokus. Nätverket Grafkom samlade total 160 personer från hela den grafiska branschen till en nätverksträff i Göteborg. Ett tiotal internationella gäster hade också hittat dit för att inspireras och diskutera branschens framtid.

En genomgående tema genom de två dagarna var digitalisering och diskussionerna landade ofta i att det handlar om att digitalisera företagets och kundernas affärsprocesser snarare än den grafiska tillverkningen.

Vad kan ni hjälpa mig med?

Något som också återkom ofta var vikten av att lära sig mycket mer om sina kunder och vilka utmaningar de har. Av denna anledning var det extra intressant att lyssna på Anna Levegård, inhouse manager på Lindex, som bland annat är med och gör Lindex alla grafiska inköp.

Hon började med att ställa den fråga som hon vill ha svår på av sin grafiska leverantör – vad kan ni hjälpa mig med? Berätta om allt nytt som händer i er bransch så att vi kan göra nya saker tillsammans, sa hon.

När Anna frågade publiken ”Vem här inne skulle vilja ha Lindex som kund?” räckte alla i lokalen upp sin hand och när följdfrågan kom – ”vem har varit inne i en Lindex-butik?” – så var det många som fick sig en tankeställare. Det Anna ville förmedla var att det är extremt viktigt att lära känna sin kund för att man ska kunna hjälpa den på bästa sätt.

Ett stort problem som man just nu försöker hitta en lösning på är logistik – att få ut sitt budskap till över 500 butiker på 19 marknader och med tre olika affärsområden.

Prissättning – Det olösta mysteriet i grafisk bransch

Störst debatt och diskussion väckte Morten Reitoft från Inkish när han i ett inlägg som avslutade den första dagen gav sin syn på hur branschen måste tänka för att kunna bli mer lönsam. Detta inslag finns bland många andra att titta på via länken nedan.

Se Grafkom I/O på Inkish.tv

Inkish.tv var på plats och sände en stor del av alla föredrag live. I och med detta finns nu den kunskap som förmedlades kvar att ta till sig för alla som vill lära sig nya saker.

Länkar till presentationerna på Youtube:

Innehåll i filmerna ovan:

Dag 1:

  • Så här tänker Lindex kring grafisk kommunikation
    Anna Levegård | Inhouse Manager | Lindex
  • Customers drives the development when 55 million books are to be printed digitally Marc Freitag | Head of Business Development Digital | Livonia Print
    Trond-Erik Isaksen | Owner | Livonia Print
  • Print that pops
    Shaun Stanley | Global Sales Director | Motioncutter
  • 110 percent automation at Livonia Print
    Marc Freitag | Head of Business Development Digital | Livonia Print
  • Smart PR och kommunikation för att stärka din marknadsposition
    Madelene Kornfehl | Partner, ansvarig Tech PR | Cloudberry Communications
  • Prissättning – Det olösta mysteriet i grafisk bransch
    Morten B. Reitoft | CEO, Print Provider International, INKISH.TV

Dag 2:

  • Branschen halkar efter i robotiseringen
    Joacim Lorentsson | ordförande branschorganisationen Swira och försäljningschef KUKA Nordic
  • Case: A future print communication provider in central London
    Adé Onabanjo | Production Director | F E Burman, London
  • GDPR
    Anna-Lena Isaksson | Lawyer & Owner | Insatt AB och Qnister
  • Innovation i förpackningens värdekedja
    Niclas Björkholtz | Sektionschef | ÅF Förpackningsutveckling
  • “Ständig förändring är den nya konstanten”
    Anders Harling | Head of Business Development | Berghs School of Communication
Läs mer

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll