Gå till innehållet

Grafiska företagens vd: ”Postnord Strålfors vilseleder om konkurrenseffekterna genom att omdefiniera marknaden”

Eva Glückman riktar skarp kritik mot postjättens beskrivning av postmarknaden och det aviserade förvärvet av 21grams.

Ekonomi

Vi har i en tidigare artikel redogjort för Postnord Strålfors beskrivning av postmarknaden och varför förvärvet av 21grams inte hämmar konkurrensen på marknaden. Argumenten framkommer i den anmälan Postnord Strålfors gjort om företagskoncentration till Konkurrensverket, en fråga som nu ligger på myndighetens bord att avgöra.

Branschkoll frågar Eva Glückman, vd på Grafiska Företagen, om hon delar Postnords beskrivning av post- och tryckerimarknaden och att förvärvet ”ej kommer att hämma effektiv konkurrens”.

– Nej, absolut inte. Detta handlar om print och portomarknaden, men Postnord Strålfors definierar marknaden (av Postnord kallad Customer Communications Management, reds anm) alldeles för brett och på ett sätt som har väldigt lite med verkligheten att göra. Deras definition omfattar allt från fakturor, kundbrev och aviseringar till sms, webbsidor och digital signering. En så bred tolkning av ”CCM” är inte bara vilseledande utan även irrelevant för Konkurrensverkets bedömning. Syftet är uppenbart att minska betydelsen av den del av marknaden de själva befinner sig på och på så vis få Konkurrensverket att acceptera en ökad konsolidering inom en mindre del av en större helhet.

”Den relevanta marknaden”

Hon förklarar att den relevanta marknaden i detta fall är den svenska marknaden för print- och distributionslösningar av administrativa försändelser (AR) – inte hela det breda fältet av kommunikationstjänster som Postnord Strålfors inkluderar i sin definition. Eva Glückman säger att de flesta av de bolag som Postnord Strålfors listar som konkurrenter på CCM-marknaden, exempelvis Fortnox, Klarna och Visma, inte i någon rimlig mening är konkurrenter till Postnord Strålfors utan snarare partners eller aktörer verksamma inom helt andra områden.

– Förvärvet riskerar definitivt att hämma konkurrensen då 21grams är mycket betydelsefulla för Postnord Strålfors konkurrenter. Dessutom är 21grams själva en stor konkurrent till Postnord Strålfors.

Dyrare porto och kontroll av tryckmarknaden

Om Postnords förvärv går igenom så skulle det påverka marknaden negativt, enligt Glückman:

– Väldigt många av Sveriges tryckerier använder 21grams programvaror för att ge sina kunder lägsta möjliga porto och sig själva en effektivare produktion. Om Postnord Strålfors tillåts köpa upp 21grams skulle dessa programvaror förändras eller försvinna. Detta skulle göra portot dyrare för våra medlemsföretags kunder. Postnord Strålfors skulle också få full kontroll på det mesta som trycks i Sverige. Med sin redan starka dominans skulle konkurrenssituationen försämras väsentligt.

21grams neutralitet på marknaden borgar för oberoende och pålitliga tjänster, säger hon vidare:

– Om 21grams ägs av Postnord Strålfors försvinner oberoendet och ökar Postnord Strålfors insyn i hela tryckeribranschen. Dessutom skulle Postnord Strålfors ges möjlighet att styra prissättning och villkor för programvaror som tryckerierna är beroende av. Det vore förödande för konkurrensen.

Inga motiv till förvärvet

Hon avslutar med att säga att hon i Postnord Strålfors argumentation inte sett något motiv till förvärvet.

– Ingenting sägs om vad 21grams ska tillföra Postnord Strålfors. De hävdar i sin anmälan att förvärvet inte skulle leda till att konkurrenter utestängs, men detta är svårt att förstå. Enligt min bedömning skulle förvärvet leda till en monopolliknande marknadssituation som allvarligt skulle försämra konkurrensen och med lägre prispress, sämre kvalitet och långsammare utveckling av erbjudandet som effekt för kunderna.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll