Grafiska Företagen kommenterar den nya medieutredningen
”De tryckta medierna och den fysiska distributionen har en given plats på framtidens mediemarknad” skriver Grafiska Företagen i en kommentar till att regeringen tillsatt en ny mediepolitisk utredning.
Utredningen som nyligen presenterades av kulturminister Alice Bah Kuhnke ska ledas av Anette Novak.
Grafiska Företagens kommentar
- Vi välkomnar en ny mediepolitisk utredning och förutsätter att den inte bara kommer att handla om digitala media. De tryckta medierna och den fysiska distributionen har en given plats på framtidens mediemarknad, och de bör också omfattas av denna översyn. Tryckta medieprodukter har fortfarande en central roll att spela i vår demokrati, både i det offentliga samtalet och i marknadsekonomin.
- Det är självklart att presstödet behöver moderniseras och ge möjligheter till digital förnyelse. Men måste allt ske digitalt? Varför inte införa ett innovationsstöd som är öppet för alla kanaler? Det är fortfarande så att en majoritet av medborgarna tar till sig nyheter i de traditionella kanalerna – och kanske gör de det för att det är det bästa sättet för dem?
- Siffror från Mediebarometern 2014 visar att vi lägger 20 min/dag på en tryckt dagstidning och 5 min/dag på tidningsläsning på internet. För tidskrifternas del lägger vi 11 min/dag på tryckta tidskrifter och endast 1 min på digitala. Totalt lägger vi 5 procent av vår medietid på dagstidning på papper och 1 på dagstidning på internet. Totalt använder 67 procent av befolkningen en dagstidning en genomsnittlig dag, 24 procent läser en dagstidning på internet.
- I dessa tider då en anonym hat- och hotkultur frodas på nätet upplevs tryckta produkter som trygga och trovärdiga, kanske för att de är omgärdade av en juridik som faktiskt fungerar. Tryckfrihetsförordningen och ansvarig utgivarsystemet har tjänat vårt samhälle väl.
- Om det är journalistiken och den fria debatten som man vill värna och på så sätt stärka demokratin är det kanske innehållet som skall utvecklas via ett innovationsstöd. Och det oavsett vilken kanal det redaktionella innehållet publiceras i.