Gå till innehållet

Gör IT till din kärnverksamhet

Puls

Janko Lind på Evry driver aktivt frågan om smartare IT-lösningar i den grafiska branschen.

GrafKoms teamadag om IT. Endast hälften av tryckerierna anser att IT är en del av kärnverksamheten.

Det var Janko Lind på IT-konsultföretaget Evry som ställde frågan om hur viktigt IT är i grafiska företag. Han startade dagen med att rita upp ett tryckeri och det slutade i ett virrvarr av system och kopplingar som utan en strategi är helt omöjligt att reda ut.

För att få ordning – och lönsamhet – i företaget måste IT upp i ledningsgruppen och bli en del av kärnverksamheten, anser Janko.

– Det spelar ingen roll om man är fyra eller 100 anställda, det är lika viktigt oavsett, sa Janko Lind under sin dragning.

Janko betonade också vikten av att som ledare själv behärska alla system i företaget. Det är enda sättet att ha kontroll på verksamheten – och man visar också för medarbetarna att de här verktygen är helt avgörande för företagets framgång.

VD_it-användning

– När sekreterarna är borta så gör man allt själv idag. Det är självklart att man behärskar sitt mailprogram – och på samma sätt måste man kunna affärssystemet, e-handlesplattformen och ekonomisystemet. Först då kan man förstå sin verksamhet. Du måste ha informationen först för att kunna ta rätt beslut, anser Janko Lind.

Men det visade sig att många av deltagarna inte alls höll med. Bland annat ansåg bara 13 procent att en vd ska kunna göra en demo av e-handelssystemet.

– Det blir lite som att sitta i Postkodlotteriet och behöva använda sina livlinor när man ska ta viktiga beslut, anser Janko.

Matcha systemen mot processerna

När man lyft IT till att vara en del av kärnverksamheten och den som ansvarar för IT sitter i företagets ledning – måste man göra en inventering av sin systemflora.

– Behövs alla system? Varför uppkom systemet? Detta är frågor man måste ställa, säger Janko.

Sedan kommer man kunna städa upp och kanske till och med ersätta vissa av verktygen. Eller upptäcka att man faktiskt saknar något.

Strategi för integration

Att skaffa en integrationsplattform som säkerställer att alla kopplingar fungerar som de ska kan enligt Janko Lind vara en bra investering.

– En integrationsplattform är som en tolk, säger Janko. Lägger en fransman en order så ska en engelsman förstå.

Men det handlar också om säkerhet. Integrationsplattformen kontrollerar att kommunikationen mellan systemen utförs och skapar kvitton för alla transaktioner – det är en av huvuduppgifterna för en integrationsplattform. Den bevakar och säkerställer att uppgifter utförs. Detta finns sällan om man kopplar ihop två mjukvarar direkt med varandra.

– Om ett system tillfälligt slås ut kan plattformen också lagra uppgifter som sedan utförs när allt fungerar igen.

Ta tryckeriet till kunden

Med rätt IT-strategi skulle man enkelt kunna sätta en del av tryckeriet i en buss och åka ut till kunden – allt fungerar eftersom moderna IT-lösningar är mobila.

– Tänk om vi skulle kunna ta tryckeriet till kunden och printa ut det som behövs på plats, säger Janko. Vi har kunskap att streama rip-data över mobilnätet så egentligen är det bara att sätta igång.

Jankos presentation från Grafkoms IT-dag finns att ladda ner här.

 

 

 

 

 

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll