Googleprofil investerar i plattform för förmedling av trycksaker och profilprodukter
En tjänst som förmedlar trycksaker har nyligen gjort en investeringsrunda och bland annat fått en Googleprofil att investera.

Tjänsten heter Printify och över 50.000 webbshoppar är enligt uppgift från företaget anslutna till plattformen och de samarbetar med ett tiotal grafiska leverantörer (print providers) i Nordamerika, Kina och England.
Rent tekniskt går det till så att du väljer vilken produkt du vill sälja, designar den produkten utifrån din kunds behov, du säljer produkten via dina kanaler och så sköter Printify tryck och leverans genom sina underleverantörer. Säljaren väljer vilken eller vilka underleverantörer som man vill använda.
– Den stora skillnaden mellan oss och exempelvis Printful (en liknande tjänst), är att Printful trycker sina produkter själva medan vi samarbetar med ledande tillverkare i USA och England som har årtionden av erfarenhet och en effektiv storskalig produktion, förklarar John Berdigans, grundare av Printify, i en intervju.
Plattformen har också färdiga kopplingar för att integreras med webbhandelslösningarna Shopify och Woocommerce.

Så här visualiserar Printify processen.
Printifys produktkatalog hittar du här och produkterna som finns tillgängliga är bland annat: t-shirts, telefonfodral, skor och affischer. Det finns inga krav på minsta antal beställningar, däremot blir det billigare om du köper fler. Men det är alltså fullt möjligt att endast beställa exempelvis ett par skor med en företagslogga eller annat valfritt motiv på.
En miljon dollar i kapital
Bolaget gjorde nyligen en investeringsrunda ledd av Gokul Rajaram, mannen som anses vara ”gudfadern” bakom Googles Adsense och som nu jobbar som chef för annonser på Facebook. Totalt fick de in en miljon dollar och pengarna ska bland annat gå till att dubbla bolagets styrka i Lettland, fler produkter och förbättrade leveranser – och utöka antalet tryckerier i nätverket – enligt ett blogginlägg.
Gokul Rajaram investerade själv 500.000 euro i bolaget.
I ett uttalande säger Gokul Rajaram att:
– Print on demand är en jättestor marknad men det ligger mycket jobb, smärta och intensiva produktionsprocesser bakom. Det som imponerade mig mest var hur Printify lyckats skapa effektivitet och fart i print on demand, och gjort det till en trevlig upplevelse att använda.
Ansök om att bli Print Provider
Idag har man producenter i Nordamerika, Kina och England men vem som helst kan ansöka om att bli leverntör i nätverket. Här ansöker man om att bli en så kallad ”print provider” och en av frågorna som ska besvaras är om man har ett API för att integrera produktionen med Printify.
Bolaget har sitt huvudkontor i Kalifornien, men sköter majoriteten av arbetet från Riga. Förra året omsatte bolaget cirka 1,5 miljon kronor (källa: baltic-course.com).