Gå till innehållet

Fyra toppnamn lämnar Karamello och startar eget

Puls

Senaste veckorna har det kommit små ledtrådar runt om på sociala medier från företaget Goody Sweden AB (Marknadsnamn Goody).

Bolaget är registrerat i mars i år men det är först nu under slutet av augusti/början av september som man börjat göra väsen av sig. Det finns en webbplats men där finns inte mycket information ännu. Mer än att man kallar sig själv ”The tasteful supplier” och att ”vår resa startar inom kort”.

I dagsläget utgörs företaget av (åtminstone) fyra medarbetare som samtliga kommer från tunga roller på Karamello, det är följande fyra personer:

  • Mikael Huljebrant – listad som vd och medgrundare på Goody (tidigare vd och delägare på Karamello där han jobbat i 30 år).
  • Daniel Drott – listad som medgrundare och ”sales” på Goody. (tidigare försäljningschef för B2B på Karamello)
  • Lina Holgersson – listad som medgrundare och e-handelsansvarig på Goody (tidigare B2C-ansvarig på Karamello)
  • Mats Lindvall – listad som medgrundare och driftchef på Goody (tidigare Lager och produktionsansvarig på Karamello).

Branschkoll har pratat med Daniel Drott, som alltså är en av Goodys medgrundare, han säger att idén till företaget kom från att Karamellos tidigare vd och delägare, Mikael Huljebrant, ville göra något nytt som låg i tiden och valde då att lämna Karamello för att tillsammans med bland annat webb- och designbyrån Grebban starta något modernt och utmanande.

På den här resan fick Huljebrant ytterligare två personer med sig som han tidigare arbetet med på Karamello (Mats Lindvall och Lina Holgersson). I Daniel Drotts fall så lämnade han profilbranschen i juni men när samtalet från Huljebrant kom i augusti med en färdig pitch om Goody-satsningen så kunde han inte motstå att hoppa på tåget.

– Jag ser en enorm potential i branschen utan att direkt konkurrera med nuvarande aktörer utan att tvärtom, komplettera branschen med ett nytänkande på många plan, säger Drott till Branschkoll.

Webb- och designbyrå bland investerarna

En av Goodys investerare från start är alltså Grebban, en större webb- och designbyrå som jobbar med flera starka varumärken. Och samarbetet med webbyrån märks i att Goody redan från start har en väldigt planerad och proffsig digital kommunikation.

– Vår vision och drivkraft är att bli Nordens främsta leverantör av profilerat godis. Vårt team består av branschmänniskor med en gedigen erfarenhet av att driva B2B, samt handplockade kompetenser inom e-commerce. Vi har mångårig erfarenhet av att arbeta effektivt tillsammans med återförsäljare och företag. Goodys stabila ekonomiska plattform består av flera investerare med starka nätverk. Branscherfarenhet och kapital, i kombination med nya perspektiv och teknisk expertis, det är ett vinnande koncept som kommer att revolutionera branschen på flera sätt, säger Daniel Drott Co-founder/Sales och Lina Holgersson Co-founder/e-commerce på Goody, till Branschkoll.

Men det är inte bara digital kommunikation från bolagets sida inför den viktiga julförsäljningen har man nu fokuserat först och främst på att ta fram de ”viktigaste julprodukterna”, och de presenteras med en katalog. Därefter kommer man bygga på sortimentet allt eftersom med både säsongs- och reklamgodis.

– Till det första släppet har vi gjort en katalog, vår webbplats beräknas vara klar i mitten av oktober, berättar Daniel Drott för Branschkoll.

Baserade i Linköping

Goody har sin bas i Tornby i Linköping, där har man lager, kontor och produktion i samma lokaler och från och med årskiftet kommer man flytta in i helt nyrenoverade lokaler anpassade efter verksamheten.

– Vi är den digitala erans inspirerande och moderna leverantör av profilerat godis. Vi vill förändra konfektyrbranschen genom att förbättra, förenkla, effektivisera och skapa hållbarhet på riktigt. Efterfrågan av inspirerande, snygga och hållbara produkter har ökat. Vi fokuserar på enkla och hållbara processer vilket ger oss förutsättningar att utföra vårt arbete på rätt sätt. Vi väljer varor och förpackningar med omsorg, och det ska vara roligt, enkelt och lönsamt att sälja Goodys produkter, avslutar Daniel Drott.

Häromveckan lade man upp följande inlägg på Facebook där man presenterar teamet bakom Goody, ett bra exempel på Goodys tonalitet i kommunikationen.

https://www.facebook.com/plugins/video.php?height=476&href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FGoodySwedenAB%2Fvideos%2F1769638240055567%2F&show_text=true&width=476&t=0

Goodys logotyp och en hand svävande över godisskålen.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll