Gå till innehållet

Fristads döper om sina kollektioner ute i butik

Lanserar sju nya stilkoncept.

Puls

Fristads presenterar nu nya, så kallade, stilkoncept för butiksförsäljning, där man säger att man tagit fasta på kundernas önskemål om ett mer modernt sortiment och utvecklat matchande plagg för olika yrkesgrupper, från bygg och anläggning till service och industri.

De nya koncepten bygger på Fristads bästsäljande arbetsbyxor, som kombineras med matchande överdelar. Samtliga koncept sägs vara utformade med ett fokus på hållbarhet, och i linje med företagets svenska rötter har de döpts efter svenska naturreservat.

Sju nya stilkoncept

Sju koncept presenteras i denna lansering: fyra inom bygg och anläggning, två inom varsel och ett inom service och industri. Flera av koncepten är helt nya, medan andra har funnits tidigare. Exempel på koncept inkluderar Haverdal, med smidiga och lätta plagg, och Alnaryd, med slitstarka och funktionella plagg för bygg och anläggning.

– Vi har identifierat ett antal olika ”stilar” utifrån preferenser som passform, pris och material som tillsammans skapar en bred palett av arbetskläder att välja från. De som gillar stretch och en mer kroppsnära passform kommer inte att bli besvikna – men det finns även något för dem som gillar en mer klassisk stil, säger Anastasios Lappas, Head of Design på Fristads, i ett pressmeddelande.

Bytt ut materialet på sina storsäljare

2019 lanserade Fristads sina första plagg med en miljövarudeklaration och har sedan dess även bytt till mer hållbara material på flera av storsäljarna för att minska sin klimatpåverkan. Som en del av det nya stilkonceptet kommer alla produktfamiljer att innehålla produkter som är tillverkade av minst 50 procent mer hållbara material, såsom återvunna eller biobaserade material, eller material tillverkade med mer resurseffektiva tekniker.

Se alla stilkoncepten och läs mer om vilka yrkesgrupper de riktar sig till här.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll