Gå till innehållet

Från Grafkom Workflow Summit: Tips och tricks i Indesign och Acrobat

Puls

Den 13 november samlade nätverket Grafkom företag från den grafiska branschen för att nätverka kring workflow (arbetsflöde). Totalt dök 186 deltagare från 13 länder upp för att lära sig mer om hur man optimerar effektivitet. En av talarna var Lukas Engqvist, expert på bland annat Indesign och Acrobat och till vardags lärare på Brobygrafiska.

Nedan följer några av de tips Lukas gav deltagarna för att kunna effektivisera sitt arbete i respektive mjukvara:

Indesign

  • I Indesign 2019 förändrades utseendet på programmet ganska mycket. Ifall det här stör dig kan du klicka i ”Use Legacy” och ”Essential classic” för att få tillbaka det gamla gränsnittet.
  • Ifall du inte har något dokument uppe i Indesign så blir alla ändringar du gör i programmet den nya standarden, använd det här för att ställa in de typsnitt, teckenstorlekar och färger som du använder oftast.

  • Ska det du arbetar med visas digitalt eller tryckas? Ställ in antingen RBG eller CMYK under ”transparency blend space” beroende på vad du ska använda filen till (CMYK för tryck)

  • Gör du ofta dokument som liknar varandra, med samma format logotyp och struktur? Bygg en mall med allt som är statiskt och utgå från den. Då slipper du göra om samma inställningar eller lägga till samma element flera gånger.
  • Se till så din ”preflight” (den gröna/röda lampan som varnar för fel i dokumentet) vet vad dokumentet ska användas till. Den reagerar på olika saker beroende på filen ska användas digitalt, till magasin eller till andra trycksaker.
  • Du kan använda ”Content Conveyor” för att enkelt flytta över bilder och andra element till ett annat indesign-dokument.
  • Namnge filerna så att du enkelt hittar dem och ha inte flera versioner av samma fil utan att veta vilken som är vilken, det här är en av nycklarna till automation!

Hela presentationen finns att ladda hem på grafkom.se.

Acrobat

  • Nu för tiden kan du skicka Acrobats PDF-filer med kommenterar och automatisk se vem som har läst och svarat på kommentarerna. Du kan också automatiskt kräva svar på de kommentarer som behöver feedback.
  • Compare Files” gör det enkelt att jämföra två filer för att se om det finns några skillnader.
  • Med ”Kommando D” får du upp ”Document Properties” där hittar du överskådligt all information du kan tänkas behöva om dokumentet.
  • Använd ”Output Intent” för att ange om filen ska användas digitalt eller i tryck
  • Risken med automatisering är att ju bättre det funkar desto mindre kommer människor kontrollera sina filer. Just nu [inom automatisering] så spelar vi fotboll med bara anfallare och ingen målvakt. Glöm inte bort att kontrollera dina filer, små misstag blir enkelt stora och dyra.

Hela presentationen finns att ladda hem på grafkom.se.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll