Framgångsrik promotionkampanj: Sneakers från Adidas låter dig åka kollektivtrafik gratis

I ett unikt samarbete mellan Berlins lokaltrafik och Adidas har det tagits fram ett par exklusiva sneakers som förutom att vara snygga också fungerar som giltigt färdbevis i ett helt år. Produktmediet viktigt verktyg i ompositionering.
Skorna är kronan på verket i en omfattande kampanj med promotionprodukter i fokus för att modernisera bilden av kollektivtrafiken.
Skon som fått namnet EQT Support 93/Berlin shoe har samma kamouflagemönster som sätena i Berlins tunnelbana och på skons plös sitter färdbeviset som är giltigt fram till sista december i år. Den snygga och unika skon kostar 180 euro, vilket är ett riktigt kap, om du tar i beräkning att det billigaste årskortet i lokaltrafiken kostar 728 euro.
– Tanken bakom projektet är att få unga att välja kollektivtrafiken framför att ta bilen och att sända ut budskapet att det är coolt med kollektivtrafik, säger Petra Reetz, pressansvarig på BVG, till The Guardian.
Ompositionerar med produktmedia
Promotionkampanjen mellan Adidas och BVG handlar även om att modernisera BVG och ompositionera bolaget som en central del av staden Berlin.
BVG fyller 90 i år och kärnan i deras modernisering har varit de nya kamouflagefärgade sätena. Sätena har i sin tur fört med sig en mängd produktmedia, blant annat mobilskal, leggings och cykelsadlar. Mer om BVG’s produktmedia kan du läsa här. Och senaste tillskottet i BVG’s modernisering är alltså de nya, redan klassiska, sneakersen EQT Support 93/Berlin shoe.
– Vi berlinare är som londonbor, vi vet att vi är coola och nu är vi verkligen coola, eftersom vi har våra egna sneakers, säger Petra Reetz.
Skon är inte högteknologisk
BVG har ett system som bygger på ärlighet och ingen biljett behövs visas upp vid påstigning. Istället utförs det biljettkontroller med jämna mellanrum, så allt du behöver göra är att visa upp din “Berlin Shoe” för kontrollanten. Det är dock viktigt att du har bägge skorna på dig, så att du inte lånar ut ena skon till en vän.
Den här tweeten från BVG översätts till “Ja, det här är sneakersen med BVG-design, Ja, de fungerar som en årsbiljett. Nej, du får inte lägga upp dem på sätet framför dig”. (Källa: Adweek).

Tweet från BVG
Folk köade i dagar
Skorna, som bara gjordes i 500 exemplar, blev en succé innan de gick att köpa – och en mix av sko-entusiaster och fattiga studenter som vill åka tåg billigt köade i dagar utanför skoaffären Overkill.
– Vi ser ofta människor som campar för nya skor, men det här är annorlunda, det är inte bara “the sneakerheads”, säger Kalitta, som jobbar på Overkill.