Fortsatt framgång för Two Sides – Fler företag tar bort skadliga påståenden om grafisk bransch
Bara under 2020 har 106 företag i Europa varav 25 i Norden tagit bort sina felaktiga miljöpåståenden om papper.

Two Sides globala anti-greenwash-kampanj har sedan 2010 gjort att 710 företag har tagit bort vilseledande påståenden om papprets miljöpåverkan.
Flera av dessa företag är globala jättar vars påståenden når miljontals människor. Men det är också många lokala aktörer i Sverige och Norden som man har fått att ändra i sin kommunikation.
– Dessa greenwash-påståenden strider inte bara mot etablerade regler för miljömarknadsföring, utan de är också väldigt skadliga för den grafiska branschen som ständigt utvecklar sitt miljöarbete, säger Magnus Thorkildsen på Two Sides Nordics i en kommentar.
Banker, telekomföretag, energiföretag och statliga organisationer uppmuntrar ofta sina kunder att byta från pappersfakturor till digitala alternativ. Ofta handlar det om att spara pengar, men trots det ser argumenten i kundkommunikationen ut så här “Välj E-faktura och bidra till en bättre miljö” eller “Välj E-faktura och rädda ett träd”
– Detta är ovärderligt och jätteviktigt för hur pappret som kommunikationsbärare uppfattas. Greenwashing är en allvarlig fråga i vår bransch, avslutar Magnus Thorkildsen på Two Sides Nordics.
Resultatet för 2019 kan du läsa mer om här.