Gå till innehållet

Försäljningen av digitala och tryckta böcker ökar

Puls

Bokförsäljningen ökar totalt, fysisk handel sjunker och digitala prenumerationstjänster går bäst, visar ny statistik. Totalt ökade försäljningen med 1,9 procent första sex månaderna 2018.

Går bra för fysiska böcker och barnböcker

Inbundna böcker och pocketböcker såg bägge ökad försäljning med 2,4 procent respektive 4,5 procent. Vidare så har försäljningen av barn- och ungdomsböcker ökat stadigt under en längre period, och första halvåret under 2018 var inget undantag, då segmentet ökade med 11 procent (räknat i kronor). Åldersgrupperna 3-6 år och 9-12 ökade mest, båda med 14,2 procent.

Statistiken har sammanställts av Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen och gäller för första halvåret 2018, den visar också att:

  • Digitala abonnemangstjänster ökade med 36,9 procent (räknat i kronor)
  • Internetbokhandeln ökade med 7,5 procent
  • Fysisk bokhandel minskade med 5,2 procent
  • Bokköpen i dagligvaruhandeln minskade med 5,8 procent
  • Totalt antal sålda ex på alla plattformar ökade med 15,1 procent

 

Mer information om årets bokförsäljning hittills hittar du här.

 

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll