Formo förvärvat – ny entusiastisk vd väntar på att få komma igång

Formo blev nyligen förvärvat av far och son Ahlman där sonen Henrik Ahlman är den som ska vara drivande i bolaget.
Formo Sport & Promotion AB i Malmö har fått en ny ägare, det är far och son med efternamn Ahlman som köpt bolaget. Branschkoll har pratat med sonen Henrik Ahlman som kommer vara vd för Formo (Pappan, som heter Eskil, är styrelseordförande). Det är en minst sagt entusiastisk Henrik som har några veckor kvar på det gamla jobbet innan han kan börja arbeta med Formo fullt ut.
Jag ser att du sitter som vd för Formo sedan den 1 mars?
– Det stämmer! Säger Henrik Ahlman
Det ser ut som du och farsan köpt bolaget?
– Det stämmer också!
Två erfarna gentlemen
Henrik har jobbat med försäljning på Åtta.45 sedan 2017 och dessförinnan var han på Vindspelet Grafiska och pappa Eskil driver Global Print Solutions som Henrik beskriver som ett bolag som sysslar med ”konsultation vid större tryckuppdrag”. Och det är genom Global Print Solutions som man nu förvärvat Formo.
– Vi har köpt bolaget tillsammmans men farsan är majoritetsägare, förklarar Henrik.
Eskil Ahlman är majoritetsägare av Formo, han sitter även med i styrelsen för Wackes AB.
Du har lite erfarenhet av profilbranschen då om du jobbat på Åtta.45?
– Ja det är ju lite samma värld, men ändå olika så vi blir inte konkurrenter, utan vi kommer säkerligen att samarbeta. På Åtta.45 har jag jobbat med försäljning men även varit ansvarig för textiltryck. Min sista dag på Åtta.45 är den 28 mars därefter är det full fart framåt med Formo.
”Det första vi gjorde var att investera i ny utrustning”
Första åtgärden som nya ägare var att köpa in en transferpress och en skärplotter.
– Nu kommer vi trycka profilkläderna själva i huset istället för hos underleverantör, pressen kom häromdagen och plottern kommer senast nästnästa vecka. Allt ska vara up and running senast första april.
Berätta mer om förvärvet!
– Möjligheten dök upp, den tidigare ägaren letande efter nya ägare som vill driva företaget framåt i takt med samhällsutvecklingen. Jag har bra kontakt med Berndt (tidigare ägare) och han är fortfarande aktiv och hjälper till med en smidig övergång, berättar Henrik och fortsätter:
– Vi såg potential helt enkelt med den egna produktionen med bland annat gravyr, det ska bli jättespännande verkligen. Nu öppnar ju samhället upp igen, och kommer bli allt fler evenemang framöver så det känns som vi kommit in i helt rätt tid, berättar Henrik.
Han säger också att alla anställda blir kvar på bolaget och att man med honom inräknad kommer vara sex heltidsanställda och ha lite personal på timme vid behov.
– Ingen uppsagd, alla följer med och alla kör på, det känns jätteskönt.
”Vi ska komma in i ett tidigare skedde”
Henrik berättar att Formo ska komma in tidigare i processen när det gäller att hjälpa kunderna med marknadsföring.
– Vi vill ta ett helhetsgrepp kring arrangemang, innan har vi bara gjort priserna till evenemang, nu vill vi komma in i ett tidigare skede och hjälpa till med all marknadsföring runtomkring, förklarar Henrik och fortsätter:
– Formo är ett jättefint bolag med många kunder i både kommuner och föreningsliv och nu ska vi fortsätta hjälpa dem med våra kompetenser. Det här är ett nytt kaptil i livet och ska bli riktigt riktigt roligt, avslutar Henrik Ahlman.
Formo har funnits sedan 1962 och har viss försäljning av traditionell profilreklam/produktmedia men framförallt är det priser, pokaler och statyetter som man förknippas med. Bolaget har sin bas i Malmö och bedriver även viss verksamhet i Danmark.