Stora Annonsördagen: Företagens mål du måste hjälpa dem uppnå

Stora Annonsörsdagen går på Berns den 10 mars 2015.
”Mod och nördar kan göra dig framgångsrik” sa Lottis Knutson när hon inledde Sveriges Annonsörers årliga event för sveriges marknadschefer – Stora Annonsördagen på Grand Hotel i Stockholm. Digital kommunikation är i stort sett det enda som diskuteras under dagen.
För den tryckta kanalen handlar det – i alla fall på den här dagen – helt och hållet om hur man kan stötta den digitala kommunikationen för att företagen ska uppnå sina mål.
Stora annonsördagen på Grand Hotel i Stockholm inleddes med ett par uppmaningar till publiken. Dagens marknadschefer måsta vara mer modiga och ta in fler nördar i organisationen för att lyckas.
– Att vara flexibel och anpassningsbar är riktigt farligt, sa Lottie Knutson som var moderator.
Det recensionsamhälle som växer fram i den digitala världen – där allt betygsätts i realtid – gör att man blir mer rädd för att misslyckas och därmed börjar anpassa sig till vad omgivningen tycker.
Några av de tankar som marknadschefer gav uttryck för under dagen – och som alla som säljer sina tjänster måste ha i åtanke var:
- Det handlar om att bygga varumärken och driva trafik, engagera kunderna, berätta ett företags historia (Minna Dahlberg, Marknadschef Kronans Apotek)
- Dagens marknadschefer väljer inte bort medier – utan väljer de medier som ger bäst effekt (Karin Rosell, Marknadschef Halebop)
- Väntar inte på att se resultatet av en kampanj för då ligger man redan steget efter – ständig förändring är det viktigaste för framtidens marknadschef (Thomas Kusoffsky, VD/Marknadschef Smarteyes)
- Största värdet med kampanjen är tillskottet i Fan-basen i sociala medier (Lars Terling, Vice President Volvo Trucks Brand and Communications)
- Allt från film, print och klassiskt material – stödjer varje förhandling med den enskilda kunden som vi måste ha för att sälja. (Lars Terling, Vice President Volvo Trucks Brand and Communications)
- Allt vi gör måste måste stödja inköpsbeslutet i butik (Lars Hygrell, SVP Marketing and Brands EMA-EMEA, Electrolux)
- Vårt mål är att nå 90 procent återvinning av burkar och petflaskor (Katarina Lundell, Marknadschef Returpack/Pantamera)
- Vi ska vara det taxibolag bolag som bäst förstår de som lever i Stockholm (Taxi Stockholms marknadschef Carina Herly)