Förbättrad kundkommunikation är nyckeln till nya affärsmöjligheter för tryckerier
Pressmeddelande från Canon 2012-05-09
Canons fjärde upplaga av Insight Report visar att trots att majoriteten av företag ser trycksaker som en viktig del i deras kommunikationsmix, är få medvetna om vad deras tryckeri kan erbjuda dem. Undersökningen baseras på 420 intervjuer med inköpsansvariga för trycksaker i Europa, inklusive Sverige.
Ökade affärsmöjligheter för tryckeribranschen
Många inköpsansvariga anser att tryckerier kan bli bättre på att proaktivt informera om hela sitt utbud. I undersökningen framgår det att:
- 70 procent av beställarna anser att trycksaker kommer fortsätta vara lika viktiga eller bli ännu viktigare framöver.
- 32 procent är inte medvetna om att de kan vända sig till sitt tryckeri för att producera publikationer i mindre upplaga.
- 36 procent av inköparna känner inte till att deras tryckeri erbjuder eftertraktade tjänster som print-on-demand.
- 59 procent är inte medvetna om att tryckerier erbjuder möjligheter att addera marknadskommunikation på transaktionsdokument; såsom räkningar och fakturor.
- Endast 18 procent är nöjda med tryckeriernas ansträngning att informera om nya tryckmöjligheter.
- Endast 27 procent av inköpsansvariga för trycksaker är nöjda med tryckeriers råd och rekommendationer kring sitt sortiment.
- 9 av 10 företag saknar formella rutiner för att utvärdera värdet av trycksaker i form av ROI, ett moment där tryckerier skulle kunna hjälpa till.
− Tryckerier har mycket att vinna om de utbildar sina kunder i hela sitt erbjudande och proaktivt informerar om tillgängliga kommunikationsmöjligheter, säger Erik Åkenes, produktchef för affärslösningar till kontor och grafisk bransch i ett pressmeddelande.