Gå till innehållet

Fiskars förvärvar rätten till Mumin – ”Utforskar innovativa koncept”

Inspiration

Fiskars har köpt in sig i licensbyrån Rights & Brands som bland annat äger den globala licensieringen för varumärket Mumin / Moomin Characters. Målet sägs vara att ”utveckla nya konsumentcentrerade koncept globalt”.

– Det här är ett enastående ögonblick för oss, där två ikoniska finska designvarumärken går samman för att öka den globala närvaron och nå både befintliga och nya muminfans. Våra gemensamma värderingar och kärlek till nordisk livsstil och design, är en perfekt utgångspunkt för att fördjupa samarbetet. Vi har decennier av erfarenhet från att hantera Mumin-licensen tillsammans och nu utforskar vi en mängd innovativa koncept och potentiella nya varumärken för att skapa unika och spännande upplevelser för konsumenter världen över, säger Nathalie Ahlström, vd för Fiskars Group.

Mumin ryms på det mesta

Samarbetet man nu inleder omfattar den populära Mumin-servisen, men även bestick, saxar, tumblerglas och inredningsprodukter med karaktärerna.

Vidare kommer Mumin fira sitt 80-årsjubileum 2025, vilket sägs vara en viktig milstolpe för partnerskapet.

– På Rights & Brands ser vi mycket fram emot de spännande synergier vi skapar med detta nya partnerskap. R&B, Moomin Characters och Fiskars Group erbjuder tillsammans en extremt tilltalande blandning av konst, varumärkesutveckling, detaljhandelskunskap, geografisk täckning och storytelling. Genom att sammanföra våra respektive nätverk, insikter och know-how förnyar vi metoden för hur man jobbar med licensiering, säger Patrick Ullman, vd för Rights & Brands.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll