Gå till innehållet

Fem World Star till Sverige

Puls

Smurfit Kappa Sverige och Norge fick tre priser när vinnarna i den globala förpackningstävlingen WorldStar nyligen presenterades. Övriga svenska pristagare är AR Packaging med två utmärkelser samt Unicup Scandinavia med en.

Vinsten för Unicup Scandinavia har vi skrivit en egen artikel om här.

Återvinningsbara pappersförpackningar ersätter plast

AR Packaging fick pris för sitt samarbete med godisleverantören Perfetti Van Melle där man tagit fram en helt återvinningsbar godisförpackning för exempelvis Mentos pastiller. Man ersätter plast och sänker koldioxidavtrycket med 86 procent.

Sitt andra pris fick AR för en kaffeförpackning för Club Coffee. Även i detta fall har utmaningen varit att få fram en pappersbaserad återvinningsbar förpackning med goda barriäregenskaper. Och att minska plastanvändningen.

Tre priser till Smurfit Kappa

Alla tre Smurfit Kappa-lösningar som har belönats med WorldStar kombinerar fokus på hållbarhet med möjligheten till effektiv marknadsföring genom tryck:

  • Papper ersätter EPS till sjöss
    Förpackningslösningen Fresh Fish Concept gör det möjligt för till exempel den globala fiskeindustrin att ersätta EPS med en platsbesparande pappersbaserad förpackning som levereras platt och som hanterar färsk fisk med is för att behålla produkten kyld och fräsch. 

Läs mer här: Fisklådor av papper ersätter frigolit.

  • Pappersarmatur ersätter plåtar och plast
    För det svenska belysningsföretaget Fagerhult har stålplåtar och plast traditionellt sett varit företagets främsta material för armaturer, men nu har företagets största produkt Multilume – en populär armatur i offentliga miljöer – gjort i kartong som passande nog heter Re:Think.

Läs mer här: Förpackningen blir produkten när Fagerhult tänker nytt.

  • Lätt lösning för mörk choklad
    Uppdateringen av den internationella livsmedelskoncernen Mondelez butiksdisplay för Marabous mörka premiumchoklad löser en rad utmaningar. Transportförpackningen sparar utrymme under transporten och kan användas till den färdiga displayen som är enkel att montera och som dessutom rymmer fler chokladplattor än tidigare.

– För oss på Smurfit Kappa är detta ett bevis på att vårt mångåriga internationella hållbarhetsinitiativ fortsätter att skapa förnybara förpackningslösningar som kan ersätta material som plast. Det är såklart väldigt glädjande och motiverande, säger Per Frederiksen, vd för Smurfit Kappa Sverige & Norge i ett pressmeddelande.

Läs mer om de svenska vinnarna via den här länken.

Mer i ämnet: Packaging

Senaste från Branschkoll