Gå till innehållet

Färre konkurser i grafisk bransch

Puls

Företagskonkurserna ökade generellt i Sverige under det första halvåret 2012 – hittills är uppgången 9 procent. Detaljhandeln är en av de branscher som drabbats hårdast med en uppgång på 13 procent. Grafisk bransch har klarat sig bättre.

(Alla diagram för de olika delbranscherna finns under avdelningen Fördjupning på Branschkoll.)

Inom förlagsbranschen finns en liten uppgång i antalet konkurser samtidigt som reklambyråerna har det tuffare med en ökning på drygt 20 procent jämfört med samma period 2011.

Informations- och kommunikationsbranschen som är ett mycket bredare urval (Näringsgren 58-63), där bland annat telekombolag ingår, har en nedgång i antalet konkurser.

Den grafiska branschens konkurser minskar även i år men antalet anställda som ingår i konkursade bolag har ökat något. En del av minskningen i antal, beror säkert på att flera företag har överlevt med hjälp av återbetalda momspengar.

Trenden där flera företag väljer att i tid sälja, lägga ner eller slå samman sina verksamheter bidrar också till minskningen.

Källa för grunddata: SCB, Tillväxtanalys och UC.
Photo by kevin dooley

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll