Falk Graphic nyanställer och investerar

Jakob, Michael, Emma, Love, Linnea och Benny är sedan en tid nya på Falk Graphic.
Falk Graphic i Falkenberg har senaste tiden anställt sju personer och genom ett partnerskap med Icebreak ska man hjälpa kunderna att träffa ännu bättre i sina utskick. Man inleder också ett samarbete med organisationen Marknadscheferna och ställer ut på mediemässan Meg senare i år.
– Vi har dragit igång ett samarbete med Icebreak för att bredda oss i vårt erbjudande, säger Hans Karlsson som är marknadschef och vice vd på Falk Graphic.
Det handlar enligt Hans om att försöka hjälpa kunderna bli ännu bättre på sitt arbete med målgrupper för utskick.
– Man måste fråga sig om man verkligen skickar till rätt personer. Kanske blir det minskningar i upplagorna men det är helt okej – det blir ju bättre för kunden, säger Hans Karlsson.
Icebreak gör kontinuerligt undersökningar och det går inte att komma ifrån att trycksaker fungerar väldigt bra, menar Hans. Undersökningarna som Icebreak gör visar att konsumenterna uppskattar relevant reklam som man själv väljer när man vill ta del av. Det är med denna insikt man nu utökar sitt erbjudande inom tryckt direktreklam – både adresserad och oadresserad som tillhör två av de fem mest omtyckta reklamkanalerna bland Sveriges konsumenter enligt Icebreaks undersökningar.
Sju nyanställningar
Sedan i höstas har man tagit in sju nya anställda i företaget på olika delar av produktionen. Det är bland annat en satsning på ateljén där kunderna allt mer efterfrågar produktionsbyråtjänster. Man har också anställt en distributionsansvarig som ansvarar för en ökad efterfrågan inom logistik.
– Vi gör en nysatsning på ateljén där både enklare arbete med dokument men också lite mer kreativa tjänster efterfrågas från bland annat våra byråkunder som nu kan få hjälp med de sista delarna före tryckning.
Man har också tagit in nya personer till tryckeriet, ctp och postpress – totalt sju nya personer varav fyra är ersättningar för pensionsavgångar.
– Det är många unga som nu kommer in i organisationen vilket är både roligt och viktigt för oss när vi är i ett läge där vi satsar framåt.
En nysatsning på marknadschefer
Under våren inleder man också ett samarbete med organisationen Marknadscheferna som finns i Göteborg, Malmö och Stockholm. Med 13.000 medlemmar når man en bra målgrupp genom det nya samarbetet som innebär att man också kommer att ställa ut på mediemässan Meg i Göteborg under våren.
Investering ska leda till nya produkter och bättre service
Falk Graphic har investerat i en ny klammermaskin vilket innebär att man nu ökar mängden jobb som görs helt klara utan inblandning av underleverantörer.
– Vi har lagt ut klammerhäftning på underleverantörer men nu gör vi det själva. Vi vill förädla mer inom väggarna, säger Hans.
Högre flexibilitet och bättre service till kunderna är en effekt av investeringen – men det kommer också leda till en del nya produkter inom kreativa dr-enheter som man nu kan producera.
– Vi tittar också kontinuerligt på nya digitala pressar där vi ser att tekniken mognar allt mer. Där handlar det om att hitta en marknad för individanpassat innehåll för att det ska fungera. Och där är vi nog ganska snart, säger Hans.
För Falk Graphic är den pågående momshärvan i branschen inget stort problem och man har haft bra dialog med sina kunder kring frågan.
– I ett läge där vår bransch skakas om, inte minst på grund av tvister kring tryckerimomsen är vi stolta över hur vi sköter våra åtaganden rörande momsen. Vi står väl rustade för den tillväxt som väntar inom vårt område, avslutar Hans Karlsson.