Gå till innehållet

Faktaspäckad tidning om medieval och trycksakens styrkor

Puls

FramsidaSvensk Direktreklam har gjort en tidning om medieval. Effektiviteten i flerkanalskampanjer är det genomgående temat och med hjälp av tolv marknadschefer, mediespecialister och analytiker vill man guida och övertyga marknadsförare inför det komplexa och allt mer digitala medievalet.

Ämnet som återkommer på i stort sett alla de 28 sidorna är att flerkanalskampanjer är effektiva och att direktreklam står sig väl i konkurrensen – och fungerar väldigt bra tillsammans med alla nya digitala kanaler. Detta backas upp av mätningar och analyser som presenteras i tidningen.

Målet med tidningen är i första hand att sprida kunskap om de olika omvärldsfaktorer som marknadsförare har att ta ställning till och beskriva direktreklamens nya roll, säger SDR i samband med lanseringen av tidningen.

– Magasinet är ingen reklambroschyr för Svensk Direktreklam, däremot beskrivs direktreklam som mediekanal. Målet är att magasinet ska leda till större kunskap om mediemix och medieval generellt – och om direktreklam som en effektiv kanal, säger Karin Sorte, marknadschef på Svensk Direktreklam.

– Alldeles för många känner inte till att direktreklamen framgångsrikt driver trafik till webben och slår andra mediekanaler på fingrarna när det gäller att väcka konsumenters intresse, säger Karin Sorte.

Tidningen, som man kallar ”Några röster inför medievalet”, är navet i Svensk Direktreklams externa kommunikationskampanj under hösten och lanseras initialt i samband med valet. Kampanjen omfattar både direktutskick till annonsörer, medie- och reklambyråer och banners på branschens hemsidor med länkning till Svensk Direktreklams nya och totalt omgjorda hemsida. Magasinet kommer också som bilaga i branschmedia. Det finns dessutom planer på att arrangera seminarium med magasinets innehåll som tema.

”call to action”

Viking Lines marknadschef Niklas Zhovnartusk berättar om sin marknadsföringsstrategi och hur man jobbar i olika kanaler.

– TV och webb är brett. DR ger ett konkret erbjudande och är ett stark ”call to action”, som också driver till webben, säger Viking Lines marknadschef Niklas Zhovnartusk i tidningen.

Han berättar om att det viktiga för dem är att hela tiden kunna finjustera i sina kampanjer. Allt går snabbt och man måste vara flexibel och hela tiden anpassa kampanjerna.

– Den man samarbetar med måste vara en vaken partner, som vet vad som händer på marknaden.

– Det känns lite gammaldags med en katalog idag. Med tidningen är syftet att man ska få en snabb överblick och sedan gå in och läsa mer på webben. Ibland kan det till och med vara bra att komplettera med ett vykort som påminnelse, avslutar Viking Lines marknadschef Niklas Zhovnartusk.

Flerkanalskampanjer blir inte tjatiga

I tidningen finns en intervju med analysföretaget Inizios vd Anders Lithner som berättar om hur kampanjer som går i flera kanaler fungerar bättre än de som bara går i en kanal.

– All inlärningsforskning visar att effekten blir större om man låter konsumenten nås av budskapet på flera sätt; i tryck, bild, med ljud etc. Det fastnar bättre utan att det blir tjatigt, säger Anders Lithner.

Övrigt från innehållet:

  • Intervju med Sibas marknadschef Marina Davarinou
  • Clas Ohlson har tillsammans med Lentus utvärderat direktreklamens försäljningsdrivande effekt
  • Analyser måste bli mer filosofiskt när konsumenternas engagemang blir viktigare
  • Intervju med Johan Järnliden, marknadschef på Phone House
  • Var femte e-handelsbolag använder reklam i brevlådan
  • Intervju med Specsavers marknadschef Marita Bertilson
  • ”Nej tack”-möjligheten är en fördel för DR
  • Så effektivt är DR för sällanköpsvarar

Tidningen är tryckt av DanagårdLitho och finns även att läsa på webben.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll