Gå till innehållet

Facebook satsar offline – lanserar magasin med svensk på omslaget

Puls

En dag för inte så länge sedan stod det ett nytt magasin i business class-loungen på Heathrow, det visar sig att det är Facebook som står bakom publikationen.

Magasinet heter Grow, riktar sig till företagsledare, och ska ges ut en gång i kvartalet. Om sitt nya magasin säger Facebook så här:

Tanken är att leverera innehåll i olika format som passar vår tänkta publik, vi vet att företagsledare har begränsat med tid för lång läsning på jobbet, därför så har vi också skapat en fysisk version av magasinet med resor i åtanke. Vi delar ut magasinet som en del av vår marknadskommunikation på utvalda flygplatser och tågstationer där vi vet att företagsledare ofta rör sig.

Juan Señor som är journalist och president på Innovation Media Consulting gör följande Tweet som händelsen:

I en artikel om Facebooks nya magasin skriver Two Sides att de tycker det är överraskande att det tagit så lång tid för Facebook att nå slutsatsen att det är print som gäller om man verkligen vill göra ett intryck och så avslutar de med följande hälsning till Facebooks grundare:

”Så, Mr Zuckerberg, vad trevligt att du har anslutit dig till ”The print community” och att du insett vad du har missat!”

Svensk pryder omslaget på första utgåvan

Nästan lika glädjande som att Facebook insett potentialen i det tryckta mediet är att den första artikeln i den första utgåvan handlar om en svensk, nämligen Oscar Olsson, som omskrivs som ”the millennial whisperer” och som en ”retail guru”. Oscar Olsson är mannen bakom en av H&Ms senaste satsningar /Nyden, tanken är exklusiva kollektioner riktade till milleniegenerationen och en snabb titt på deras webbplats avslöjar att flertalet av plaggen redan sålt slut.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll