Gå till innehållet

Ett julkort från den grafiska branschen …

Blogg

Julkort

Julkort i oktober? Ja, det är hög tid för alla företag att börja planera för årets julhälsning. Om du inte gör det nu så är chansen stor att du även i år faller för ”minsta motståndets lag” och tar samma väg som många andra företag kommer att ta. Det blir ett email med en bifogad bild – lite snöflingor, en tomte och en trevlig hälsning. Självklart med den ”tvingande” raden ”I år skänker vi en gåva till …”.

Ett ”julkort” som kunderna kommer att skratta, eller i alla fall småle, åt för att de tycker att det är tråkigt och oengagerat – antagligen också löjligt och pinsamt. Förhoppningsvis ser de inte ens hälsningen eftersom det går direkt in i spamkorgen. ”Julkortet” kommer med ett hundra procents säkerhet inte att förbättra dina chanser hos mottagaren.

Det här handlar egentligen inte om julkort utan om branschens sätt att tänka på marknadsföring. Det handlar också om att skapa tid för kreativitet. Se inte julkortet som ett måste utan som en del av företagets försäljningsarbete.

Jag skulle vilja påstå att det 2013 aldrig varit mer självklart att det ska vara en julhälsning tryckt på papper som ska komma från ett grafiskt företag. Utnyttja möjligheten att göra något som sticker ut – som lockar fram ett positivt leende hos mottagaren – med hjälp av den ”kanal” som du faktiskt lever på. Vill du visa på dina digitala färdigheter finns det massor av sätt att leda vidare mottagaren till något på nätet – se bara till att det är värt mödan.

Det räcker såklart inte att bara skicka ett enkelt julkort med posten. För några år sedan hörde jag om en reklambyrå som varje år hade en tävling där man utsåg ”årets fulaste julkort från ett tryckeri”. Det räcker inte att köra standard. Det måste finnas en bra idé och en tanke med det du gör. Överraska. Imponera. Skoja med mottagaren – ja gör något som väcker lite uppmärksamhet. Vad du än gör, skicka inte bara ett kort med en tomte och snöflingor som säger God Jul. Absolut inte digitalt – men inte heller ”analogt”.

Se till att ge dig tid att vara kreativ inför årets julkortsplanering, det kommer att bidra positivt till din försäljning, oavsett vilken bransch du verkar inom.

PS. Tiden för julkort där mottagarens förnamn är skrivet med snöflingor på himlen borde också vara förbi.

Bild: kevin dooley

Senaste från Branschkoll