Ett flexografiskt ”One stop shop” i Sunne
Marvaco i Sunne har nyligen vunnit inte mindre än sju utmärkelser vid FTA Excellence Awards. Branschkoll besökte företaget för att ta reda på vad som ligger bakom framgången.

Jan Viberg, General Manager för den svenska verksamheten, berättar:
– Marvaco är ett finskt företag i grunden, vi är 80 personer på fem enheter. I Sunne hette vi Flexopartner innan Marvaco köpte upp oss 2015 (Svenska Flexopartner blir finskt). Totalt så hanterar vi 29.000 förpackningsdekorer per år. Vi vill serva lokalt och agera globalt. Vi är partners med tryckerier och servar varumärkesägare. Vissa tryckerier tycker nog att vi bara är en repromontör men vi vill vara mer än så, vi vill vara en partner.
– Vi levererar artworks till alla tryckmetoder. Att ligga i framkant tekniskt och miljömässigt tycker vi är viktigt. På Helsingborgsenheten är vi numera helt kemilösa i vår tryckformsframställning exempelvis.
Vad är er unikitet?
– Våran ”usp” är då främst EGP, Extended Gamut Printing, den grönare metoden att trycka. Brand Unity är vår andra. Varumärkesägarna prioriterar väldigt högt att deras profilfärger verkligen blir de rätta, det är oerhört viktigt för dem och vi vill vara bra på att leva upp till deras förväntningar.
– Och så finns det ett begrepp som heter ”one stop shop” som vi också tagit till oss. Man ska kunna gå till oss med sin förpackning och de ”tryckfärdiga” filer som reklambyrån har levererat. Sedan gör vi dem klara och anpassar till den tryckmetod och det material som ska användas. Vi kan också konsulta i större frågor inom främst flexo, om ett tryckeri vill ha hjälp inför ett tryckpressköp så kan vi bidra med det.
Berätta mer om EGP, vad innebär det?
– Genom att jobba med EGP så kan vi i samarbeten med såväl tryckerier och varumärkesägare leverera fördelar för bägge. För varumärkesägarna kan det bli så att vi kommer fram till att det i en förpackningsserie går att använda betydligt färre färger vid tryckningen och ändå få ett gott resultat. Färre färger ger förstås lägre tryckkostnader. För tryckerierna kan det leda till en ganska stor besparing i färgåtgången samtidigt som det blir möjligt att köra tryckpressen snabbare. Och totalt så blir det en ganska bra besparing i miljöbelastning också.
På vår sajt beskriver vi EGP med:
”Innovationen bakom denna succé är att endast trycka med processfärger, och Marvaco har som pionjär inom denna teknologi i Europa möjliggjort för varumärkesägare och tryckerier att uppnå ett mer miljömässigt hållbart resultat för förpackningstryck.”
Vad är viktigast för era partners och kunder?
– För varumärkesägarna så är det utan tvivel releasedatumet. Leverans måste ske enligt plan annars så kan en hel kampanj falla. Och för tryckerierna så är det tryckbarheten och att allt vårt jobb är gjort för att ge en så bra produktionsekonomi som det bara är möjligt. Då blir körningen enkel och varumärkesägaren, slutkunden, får ett positivt intryck av tryckeriet ifråga, och alla blir nöjda.
Händer det att ni i är med tidigt i en kampanj för att agera reklambyrå och ta fram material till alla tryckmetoder?
– Inte längre så mycket i Sverige. Vi hade en egen reklambyrå i Karlstad, men vi tappade en stor kund då den blev uppköpt och sedan kom pandemin också. Då blev vi tvungna att lägga ned den enheten. Och vad gäller tryckning så gör vi till 95 procent jobb för flexo. I Finland har Marvaco en egen reklambyrå och vem vet, vi kanske kommer dit i Sverige också i framtiden.
– Vi är Flexoexpert-certifierade, alldeles nyligen så fick vi en uppdaterad certifiering. Vi fick 100 procent både i Helsingborg och Sunne. Flint, som sköter certifieringen, har inte givit så höga poäng någonsin vid en certifiering så vi är väldigt stolta.
Har ni någon fördel av att ni ligger i förpackningsmetropolen Sunne?
– Det är inte helt självklart men det är så att närheten till några av våra kunder och även pappersbruk och utvecklingsenheter underlättar vid en del utvecklingsuppdrag som vi har.
– Sedan finns ju Brobygrafiska om hörnet med fantastiska resurser. Vi anställer utexaminerade elever därifrån som vår primära källa till nya medarbetare. Tyvärr har KY-utbildningen som var tre år ersatts av YH-utbildningen som är två år, och detta har resulterat i vissa brister i träning och kunskap hos studenterna. Men det säger sig förstås självt att man inte kan få in lika mycket kunskap på en så pass mycket kortare utbildning.
Ni har infört en egen miljömärkning, berätta om den.
– Greener Printing är något vi startat själva, en miljömärkning som certifierade tryckerier kan erbjuda. Tanken är att kunden ska spara material, utsläpp, makulatur och allt annat. Vi hanterar certifieringen i detta fall. Om de ska få använda vår Greener Printing så måste vi ha uppmätt klara miljöförbättringar på tryckeriet inom våra kriterier. Och då ingår färgbesparingar och eventuellt framtagning av annan färg. Och vi använder EGP i processen för att hjälpa tryckeriet att åstadkomma detta.
Och till sist, grattis till utmärkelserna i FTA!
– Tackar. Detta med att delta i tävlingar är något vi anammat från våra kollegor i Finland, som varit aktiva många år. Marvaco som bolag fick första utmärkelsen i Cyrel Grand Prix som gick av stapeln 2002 i Spanien med Best of Show. Därefter fram till idag har vi nästan årligen vunnit internationella priser. Så tävlingshistorien är lång, och vi har som ambition att fortsätta vara med på internationella tävlingar och vinna priser.
Läs mer om Marvaco på deras sajt.