Gå till innehållet

Etikettföretaget som investerar för ”kapacitet och muskler”

Familjeföretaget Jinnestål Etikett i Helsingborg satsar allt mer på digitalt etikettryck för att möta kunderna med kortare ledtider och snabbare leveranser.

Investering

Etikettbranschen har varit föremål för stor konsolidering. Jinnestål Etikett med säte i Helsingborg sticker ut som ett av de största privatägda etikettföretagen. I dag är det bröderna Gustav Klingberg, vd, och brodern Fredrik Klingberg, ansvarig för prepress och IT, från ägarfamiljen som driver bolaget.

Fyra renodlade flexotryckpressar jobbar i lokalerna på Väla Industriområde. Men, sedan 2015 har de satsat allt mer på att kunna producera digitaltryckta etiketter. Det började med en tonerpress från Xeikon. Och 2019 kom en N610i-digitalpress med uv-inkjet från Domino också på plats. Den sistnämnda maskinen har nu fått en tvilling.

– Vi har en liten tillväxtplan som vi hoppas ska infrias. Nu har vi en ny digitalpress och för två år sedan köpte vi en ny flexopress, en åttafärgare. Så vi har kapacitet och muskler att växa i och med detta.

Domino-pressen kan trycka etiketter med CMYK och dubbelt vitt i 650 millimeters bredd.

– Den har väldigt bra opak vit. Faktiskt det bästa vi har sett.

Digitaltrycket ökar hos Jinnestål, konstaterar han.

– Vi ser att vi växer mycket inom det digitala. Anledningen till att vi köpte den här är för att vi vill åt en högre kapacitet. För att fortsätta ha korta ledtider och hålla en leveranssäkerhet.

Att ha två i stort sett identiska digitalpressar ger också en säkrare produktion:

– De kunder vi har växt mycket med begär kortare serier och snabbare leveranser. Då har vi känt att det är viktigt att ha den här extra säkerheten. Om en maskin strular eller går sönder så kan vi alltid trycka i den andra maskinen.

Etiketter till flera branscher

Jinneståls kunder finns i flera branscher; inom logistik, skogsbruk och tillverkningsindustrin, men de har även livsmedels- och konsumentkunder.

– Logistik är jättestort för oss i dag. Det och industri är största segmenten hos oss.

– Vi har kunder i alla storlekar, allt från stora multinationella företag ner till den lokala biodlaren.

Han säger att planen de kommande åren är att fortsätta växa organiskt med befintliga kunder och genom att bearbeta nya kunder. Det är en stor fördel att vara ett familjeföretag. Man är snabbrörliga och nära till beslut som behöver tas. En platt organisation.

Investeringar kommer tas i linje med vad kunder och marknaden kräver. Planer finns men exakt vad som avses vill han inte avslöja i dagsläget.

– Vi ser saker vi behöver investera i mer framöver för att öka kapaciteten och produktiviteten.

Planer på utbyggnad

För 2,5 år sedan köpte Jinnestål Etikett grannfastigheten vilket gav företaget en större produktions- och lageryta. Gustav Klingberg säger att de nu håller på att titta vilka möjligheter till utbyggnad de kan göra på tomten.

– Vi börjar bli ganska trångbodda så vi tittar på hur vi kan skapa mer produktionsyta.

Som en mindre spelare bland alla större etikettjättar är det viktigt att kundservicen alltid är på topp, enligt Klingberg. Det oavsett om det handlar om en större kund som ska ha flera miljoner etiketter eller en mindre kund som behöver specialanpassade etiketter i ett hundratal.

– Jag tror vi bryr oss lite mer. Det är den personliga servicen i slutändan. Vi har extremt kunniga säljare och de jobbar nära kunderna. Även mindre kunder som kommer till oss blir behandlade väldigt väl. Kommer man till oss får man alltid bästa service.

Snart tre år på vd-posten

Omsättningen uppgick till 75 miljoner kronor för Jinneståls brutna räkenskapsår 2022/2023. Rörelseresultatet skrevs till 4,7 (7,0) miljoner kronor. Gustav Klingberg kommenterar nästkommande bokslut som stänger i juni.

– Omsättningen kommer att minska något ser det ut som, men det är fortfarande så att vi växer. Vi tappar inte kunder och kunder är nöjda i de kundundersökningar vi gjort.

Gustav Klingberg är snart inne på sitt tredje år som vd för Jinnestål Etikett. Han, tillsammans med sin bror, ser långsiktigt på att äga och förvalta företaget som startade 1977. Ambitionen är inte är att bli stora för storlekens skull. Det handlar snarare om om att hitta kunder som vill samarbeta och bygga långvariga partnerskap.

– Som vd ser jag det som min uppgift att fortsätta på det spåret som min farsa (Peter Klingberg, reds anm) gjort – fortsätta utveckla företaget och växa organiskt, säger han.

Mer i ämnet: Packaging

Senaste från Branschkoll