Gå till innehållet

”Eskils har en perfekt balans mellan muskler och flexibilitet”

Inspiration

Christian Nilsson är vd för Eskils i Borås och brinner för att göra företaget till en av de bästa arbetsgivarna i branschen. ”Alla ska vilja jobba här”, säger han i en intervju.

Med en ny marknadsinriktad vd har Eskils Tryckeri på mindre än ett år blivit en utåtriktad organisation med ett tydligt erbjudande till marknaden. Nu satsar man på tillväxt och har redan utökat marknadssidan med fyra personer sedan i höstas.

Mer utåtriktade

Christian Nilsson tog över rodret som vd för Eskils för snart ett år sedan. Och mycket har hänt sedan dess. Förutom att ha utökat marknadssidan så har en ny profil lanserats och man har blivit omskrivna i media.

– Vi har länge varit ganska anonyma – på både gott och ont – men det påverkar oss när vi försöker rekrytera folk, säger Christian som just nu är i en process att anställa en produktionschef till en nyinrättad tjänst.

De som jobbar i företaget gör hela skillnaden. Här Glenn Bergman, Anna Dalqvist, Fredrik Norén och Christian Nilsson. Karin Johansson som är projektledare står bortanför Christian på bilden.

För Christian är det människorna i företaget som i slutändan gör hela skillnaden och han är övertygad om att Eskils varumärkeskännedom är viktig att jobba hårt med för att man ska lyckas rekrytera de bästa i branschen.

– Är man inte en attraktiv arbetsgivare så blir det jobbigt, säger Christian.

Bästa lösningen till kedjor och produktvarumärken

Eskils har under de senaste åren specialiserat sig på trycksaker till kedjeföretag.

– Vi definierar kedjor som företag som finns på många olika platser med fysiska enheter och som vill ha en enhetlig profil. Det kan vara butiker, hotell eller restauranger som kommunicerar i skyltfönster och inne i ”butikerna”.

En annan nisch man vänder sig till är produktvarumärken – de företag som inte har egna butiker utan konkurrerar om uppmärksamheten inne i andras butiker.

– Ofta är dessa lite extra roliga att jobba med för de måste förtjäna sin plats i en butik genom att sticka ut lite extra. De behöver allt material de kan få som förstärker den egna kampanjen.

Man ser som sin uppgift att skapa den totalekonomiskt bästa lösningen vilket innebär att man jobbar mycket med att hjälpa kunden att till exempel välja rätt material och hitta den smartaste lösningen för att logistiskt få ut alla enheter till rätt butiker i rätt tid.

Snabba puckar

Christian berättar att tanken med Eskils är att ha en organisation och en produktion som gör att man kan respondera direkt när kunden vill göra något snabbt.

Produktionsutrustningen är omfattande – här trycker man stora format på både papper och tyg. Utrustning finns för att producera alla typer av grafiskt material från småformat i digitaltryck till offset och specialtryck på till exempel hårda material. Allt är synkroniserat för att leverera rätt kvalitet – med rätt färger för varumärkesägarna.

– Vi har allt i huset och vi skapar som störst värde när kunden faktiskt är lite oplanerad.

Enligt Christian har Eskils det som krävs för att snabbt producera en stor del av de olika typer av enheter som kunderna behöver till sin butikskommunikation. Från små skyltar av papper till stora vepor av tyg – allt med samma färg och kvalitet oavsett material, tryckmetod eller när i tiden det produceras.

Eskils ägare ACG är starka inom textilbranschen och har hjälpt Eskils investera i symaskiner och automatisering av tygbaserad produktion.

Och man har kapacitet för att kunna producera stora upplagor för direkta leveranser. Ofta tänjer man på gränserna för vad som är möjligt och jobbar med att hitta logistiska lösningar för att klara av leveranserna.

För en kund handlar det till exempel om 5.000 stora ljuslådevepor i olika versioner som ska ut till flera hundra butiker.

– Ofta dellevererar vi till de delar av ett butiksnät som ligger längre bort och där frakten tar någon dag extra och producerar successivt i linje med behovet för vårt plock och pack.

Logistikavdelningen på Eskils är en viktig del av verksamheten och ofta hjälper man kunderna att välja material och produktionsmetoder som skapar en effektivare logistik.

– En nyckelfaktor för oss är att vi redan från början vet vad som ska monteras – och när saker ska var i butik.

För Eskils handlar det om att man vill erbjuda just-in-time-leveranser från tryckeriet till butikerna. Det ska vara en trygg och snabb lösning för korta ledtider som skapar flexibilitet för kunderna.

Tryck och digitalt

Företag måste lämna något efter sig idag – använda alla kundkontakterna man har till något positivt, säger Christian som pekar på hur e-handelsbolagen idag jobbar ganska mycket med fysisk kommunikation.

Den digitala kommunikationen kommer såklart inte att minska men man ska ha stor respekt för bruset som just nu finns i de digitala kanalerna anser Christian.

– Jag efterlyser också en debatt om den miljöpåverkan som olika kommunikationskanaler har. Skärmar har till exempel en tuff miljöbelastning – papper är väldigt väldigt bra i och med sin höga andel återvinning, vilket inte alltid kommer fram i debatten.

Enligt Christian är det relativt lätt att skaffa en Svanenlicens men han efterlyser ett större grepp där man tittar på hållbarhet i ett större perspektiv. På Eskils jobbar man till exempel aktivt med friskvård som en del av en bredare definition på hållbarhet.

– Vår ägare vill att samhället och Borås ska utvecklas och därför har vi väldigt bra stöd i frågor som dessa.

Hållbarhetstänket ska också in i hur man utför sina uppdrag för kunderna. Sedan Christian tillträdde som vd har man inrättat en kreativ avdelning som jobbar med att utveckla kunderbjudandet och med hållbarhetsfrågor som ett viktigt inslag.

Den perfekta storleken

Eskils har idag 55 anställda och siktar på att omsätta 90 miljoner kronor i år. Målet är att växa till 120 miljoner i omsättning på fem års sikt.

Det ljusa showroomet är nybyggt – här träffar man kunder – som ibland också lånar det för fotograferingar.

– Vi får en perfekt storlek för att kunna ta snabba beslut om hur till exempel en kampanj ska kunna produceras. Och vi klarar av att hantera stora uppdrag med bra produktionsmaskiner och många anställda.

Nyckeln till framgång för Eskils, berättar Christian, är att man kan hänga med när kunden är impulsiv.

– När kunderna väljer att gasa så åker vi med och det blir allt mer sådant.

En helhetslösning med fyra delar

Eskils har idag fyra delar i sitt erbjudande där tryck och logistik är basen. Man har också utvecklat sitt kreativa koncept som innebär att man proaktivt jobbar med att utveckla nya idéer för marknaden. Här har man anställt två personer som jobbar med att utveckla detta erbjudande.

För att komma närmare kunden har man också tagit fram ett analyskoncept där man utvecklar kundrelationen mer strategiskt. Det kan handla om hur arbetsflöden ser ut och hur man hjälper kunden att uppnå sina mål.

– Frågan vi ställer oss är hur marknadschefen kan få ut mer av sin budget.

Eskils ägs sedan 1988 av ACG-gruppen – en lokal koncern som äger en handfull företag i Boråsregionen. Många bolag inom ACG handlar om automation och textil – och där har Eskils fått hjälp med bland annat hur man effektiviserar produktionen av typvepor.

Mer i ämnet: Print

Senaste från Branschkoll